Jdi na obsah Jdi na menu
 

Simon 5 - Whod Even Want Contact?!

21. 5. 1986

TOPlist

Simon 5 - Who'd Even Want Contact?!
Aneb Kdo by chtěl takového Simona?!(Konec Simona v Čechách,Evropské Unii a Vesmíru vůbec)
21.5.2010 Autor recenze-Midnight Knight
Hned na úvod bych chtěl upozornit,že si při psaní nehodlám brát servítky,takže,především úvodní část recenze bude mít „mature content“.Takže,pokud vám ještě nebylo 15,přeskočte laskavě až na druhý odstavec,nebo si alespoň nechte od rodičů některé věci objasnit.(Teda,v případě,že nepatříte do té kategorie jako já,že o některých věcech toho víte ve třinácti víc,než kolik stačili vaši rodičové zapomenout)
Člověk byl,je a bude za peníze ochoten udělat cokoli,to nám názorně předvádí další pokračování kdysi úspěšných dvou dílů  adventury Simon The Sorcerer.Jinými slovy,člověk je tvor prodejný,záleží pouze na částce,a,co je velice podstatné,na tom,jestli se zaprodá věci dobré či nedobré-a pokud vám někdo začne vykládat,že „on by se ničemu takovému nikdy nepropůjčil“,je dotyčný buď pokrytec,nebo idealista,který ještě nezakopnul o život.No,jen takovému svatouškovi položte na stůl 50 milionů a nestihnete se divit,jak rychle zahodí svá přesvědčení,začne vám lízat boty nebo výt na měsíc,podle vašeho přání.(Ne,opravdu už dávno nemám o lidech žádné iluze,kdyby se někdo chtěl náhodou zeptat) Ale nemusíme zacházet až do takového extrému,hodně z vás chodí každý den do práce,aby měli na jídlo,nájem,nebo nový comp.A,ruku na srdce,pánové a dámy,kdo z vás,tedy kromě workoholiků,opravdu bez té práce nemůže být,kdo z vás by,kdyby mohl,nezůstal raději doma.kde by se mohl oddávat divokým večírkům(nebo studiu flóry a fauny Velkého korálového útesu),místo toho,aby si po osmi hodinách mohl konstatovat „Tak,zase jsem si dneska vydělal nějaký ten tisíc“..? Můžete se mnou vesele nesouhlasit(to je taky všechno,co s tím můžete dělat),ale pokud chodíme do práce z donucení,jsme stejně prodejní lidé jako tolikráte  omílané a opovrhované slečny z domů lásky nebo porno průmyslu,rozdíl mezi námi je pouze v cenové relaci.*Velice mne pobavila nedávno argumentace jednoho rozhořčeného „slušného člověka“ na čísi adresu-„Tak ona si na deset minut lehne do postele a má za to tolik,kolik já za celý měsíc“Na mou otázku,proč to tedy nejde taky zkusit,odvětil,že není úchyl,a na následný dotaz,proč vlastně o dotyčné říká,že je to děvka prodejná,jsem dostal odpověď,že vydělává víc než normální slušný občan a nepotřebuje k tomu žádnou školu.Opravdu argument,před kterým jsem musel kapitulovat,aby nedošlo k narušení mé duševní integrity*Předpokládám,že už se delší dobu ptáte,co má tohle všechno společného s novým Simonem 5-moje druhé já mi našeptává,abych napsal,že nic,že mám pouze rád tohle téma,ale budu seriozní,když už pro nic jiného,tak jako odměnu  za to,že jste to vydrželi až sem.V úvodu jsem se zmínil,že je podstatné,jestli se zaprodáte dobru,nebo zlu-a zde někde leží hrob toho dobře zakopaného pudla.Pokud totiž navštívím prodejnou děvu v domě lásky(musím se vám k něčemu přiznat,za celý svůj dosavadní život jsem to nikdy neudělal,ale co,není ještě všem dnům konec),dostanu za svoje peníze to,pro co jsem si přišel,tedy potěšení-pokud se mi ho nedostane,chyba je ve většině případů na mojí straně(viz předchozí poznámka,vycházím z toho,co jsem kdy slyšel od kamarádů,to jen aby bylo jasno,že nevařím z čisté vody)Co ale říci na adresu těch,kteří jen pro peníze,s jasným vědomím předem,že tím nikoho nepotěší,stvořili Simona 5 –očekávat,že tohle „veledílo“ bude mít nějaký úspěch nemohl nikdo se zdravým rozumem a IQ alespoň nad bodem mrazu,a pro vývoj počítačových her by alespoň to IQ mělo mít vliv(o zdravém rozumu je to dosti diskutabilní)..? Snad jen parafrázovat krásnou větu z jednoho filmu,kdy se policista naváží do prostitutky a ta na to reaguje“Rozdíl mezi námi je v tom,že já přijdu domů,osprchuji se a cítím se celá čistá“ (Sandra Locke ve filmu Gauntlet)-Pánové,můžete se drhnout po celý zbytek života,ale ta špína ze Simona 5 na vás už navždy zůstane.Ufff,tak jsem se vyzuřil-dlouho jsem myslel,že budu Simona 5 ignorovat,jako by nebyl,protože mě nenapadalo nic,co by se dalo veřejně publikovat-a můžu se teď v klidu pustit do rozumného psaní.
Tak,děcka,večerníček pro dospělé skončil,už můžete číst.
Všechno to vlastně začalo kdysi dávno-ještě chvíli a už to bude spadat do kategorie „kdysi dávno za sedmero počítači“-už to bude pomalu dvacet let,co světlo světa spatřil první Simon The Sorcerer,adventura o pubertálním klukovi s dobře proříznutou pusou,který pro urážku bližního svého nikdy nemusel chodit daleko.No,a tenhle kluk se pomocí kouzelné skříně přenesl do Magické Země,způsobil  v ní pořádné pozdvižení,nakonec celou magickou říši zachránil před zlým kouzelníkem Sordidem a pak se opět skříní vrátil do svého světa.Hra měla velký úspěch,takže za pár let vzniklo pokračování,Simon opět přicestoval,tentokráte i s lepší grafikou,do magické říše,které zase už hrozil kolaps.I když i „dvojka“ byla dobrá,autoři zřejmě vytušili,že z daného tématu už vyždímali,co se dalo,a tak nechali na konci hry Simona „zemřít“-nedopatřením se jaksi stalo,že Simonovo vědomí bylo navěky uvězněno v padouchovi,zatímco padouch prchnul v Simonově těle.Zazvonil zvonec,Simona je konec,další díly nebudou,to byl jasný signál,který byl rozeslán hráčskému světu.Jenže jeden míní a druhý mění,na konci milénia,kdy už se s nostalgií vzpomínalo na Simona jako na legendu dávných časů,se kdosi rozhodnul,že není všem dnům konec a Simon bude pokračovat.Těžko posoudit po té době,jestli u „trojky“,nebo Simon 3D,jak se hra hrdě jmenovala,šlo od začátku jen o peníze,nebo za tím stál i nějaký ten ušlechtilý záměr(cesta do pekla bývá dlážděná dobrými úmysly,jak víme od klasika),jisté je jen jedno-komplikovaně na počátku oživený Simon byla hra děsná,směsice trochy toho adventurního žánru s akcí a milionem miniher,které musel hráč projít,aby se dostal někam dál.Přidejte k tomu ovládání klávesnicí,postavy hranaté tak,že by se o ně jeden pořezal,navíc se občas v tom 3D světě postava ;propadla do země nebo do zdi,a je vám jasné,že Simon 3D byl totální propadák.Mimochodem,jedna z mála her,kterou jsem nikdy nedohrál do konce,odmítnul jsem ke konci hry probíhat na čas po úzkých a klikatých cestičkách cyberprostoru,to už jsem toho všeho měl tak akorát a hru jsem s klidným svědomím,že o nic nepřicházím,raději odinstaloval.Po téhle katastrofě zvané Simon 3D se snad už nenašel mezi  hráči žádný fanatik,který by věřil,že se Simon ještě někdy vrátí.Ale asi ne nadarmo se říká“Nikdy neříkej nikdy“,Simon v sobě probudil vlastnosti zombie,které můžete x krát pohřbít a za chvíli se zas potlouká kolem,Simon 4 nakonec přeci jen vzniknul.Protože se autoři zklidnili,jak se dálo,vrátilo se ovládání myší a kreslené postavy…jenže jenom tohle k návratu legendy nestačí.Aby byla dodržena jakás časová kontinuita,nechali autoři Simona i ostatní protagonisty zestárnout,takže místo sympatické nezletilé Alix tady máme době nakynutou,protivnou a prsatou Brunhildu,a z pubertálního Simona se stal mladý muž,kterému sice občas ujede nějaké to slovo navíc,ale marná sláva,už to není to pravé.Simona 4 bych asi charakterizoval jako hru bez chuti a bez zápachu,leč zdraví neškodnou.Největší plus celé hry jsem viděl v tom,že na konci hry Simon zůstává v Magické zemi,zatímco jeho dvojník odcestuje skříní do Simonova domova-Simon bez skříně,to je něco jako Indiana Jones bez klobouku a biče,nebo třeba James Bond bez licence k zabíjení,prostě konec,finito,the end.Na Simonovi 4 se ještě ani nestačil usadit prach a už je tady další pokračování- Simon 5 - Who'd Even Want Contact?!.Připadá mi to,jako by chtěl někdo uměle navodit dobu před dvaceti lety,kdy Leisure Suit Larry,Space a King questy měly šest a víc pokračování-jenže dotyční zapomínají na to podstatné,pokračování tehdy vznikaly proto,že o ně byl zájem,protože to byly úspěšné hry…což je všechno možné,jen ne to,čím by se dali popsat Simon 3D nebo Simon 4.Nesmíme zapomínat na jednu podstatnou věc-Simon the Sorcerer,stejně jako jeho kolega Guybrush od Lucase,byly,a jsou parodiemi,v případě Simona parodie na pohádková království,u Guybrushe zase na pirátský život.Jenže s parodiemi je to jako se vším ostatním,třeba s kanadskými žertíky-musíte vědět,kdy skončit,jinak riskujete,že dostanete přez hubu.(A tohle mi můžete věřit,mám to léty ověřené tak říkajíce na vlastní hubě) Takže se pojďme podívat,co nám vlastně nový Simon 5 přináší..?Je toho požehnaně,bohužel kvantita nikdy neznamenala záruku kvality-parodie na Star Wars,na Star Trek,na mého oblíbeného Stopařova průvodce galaxií,parodie na Piráty z Karibiku,na Monkey Island,na Men in Black,a to je jen zlomek toho,na co jsem si při psaní zrovna vzpomenul.Mám silné tušení,že kdybych vzal jakoukoli knihu,film nebo hru z oblasti sci fi nebo fantasy,našel bych na ní v Simon 5 někde odkaz.A to svědčí(berte to,prosím,jen jako můj názor,který nikomu nevnucuji) o naprostém zoufalství autorů,kteří už nevědí,co vlastně se Simonem provést,protože všechna naleziště v přilehlém okolí jsou beznadějně vyčerpaná.Po všem,co jsem o Simon 5 doposud napsal,by nikoho nemělo překvapit,že asi minutu po spuštění hry vtrhnou do Simonova domu mimozemšťané,poté,co jim Simon uteče,unesou mimozemšťané Alix,zpustoší polovinu království a potom,pro změnu,Simona unesou krtci v žlutém.Následně je Simon krtky pověřen,aby zachránil Magickou zemi a celý přilehlý vesmír,to vše za pomoci kapitána Narrow a jeho korábu Black Pear.Marně jsem si příslušné pasáže přehrával znovu a znovu,abych zjistil,proč zrovna krtkům záleží na záchraně světa,nakonec jsem dospěl k závěru,že krtci buď plní funkci myší ze Stopařova průvodce galaxií,nebo autorům definitivně hráblo-přikláním se spíše ke druhé variantě.Je pravda,že jsem se u hry několikrát zasmál,žel bohu,byl to smích zahořklý a cynický,který mi nešel od srdce,to vždycky,když se Simon úporně snažil něco zjistit o osudu Alix.Ano,vážení,nešálí vás zrak,onen Simon,kterému musel ve druhém dílu Kalypso sebrat skříň,aby donutil Simona pátrat po Alix,tak tenhle samý Simon si v díle pátém dělá starosti o tom,kde by Alix mohla být.Pokud by se tohle nedalo nazvat duševním marasmem,pak už by do téhle kategorie asi nepatřilo nic.Nejenom,že děj Simon 5 nestojí za nic,úroveň řešení úkolů také rapidně poklesla,a tohle byla věc,která vlastně vždy,dokonce i v Simon 4 dělala Simona Simonem-ona propracovanost questů,abyste splnili jeden,musíte nejdříve splnit druhý,ovšem na splnění druhého potřebujete napřed splnit quest číslo tři a čtyři,v tomhle byl Simon vždy jedinečný.A najednou je to všechno pryč-na pohyb máte vždy tak tři,maximálně čtyři lokace,splníte jeden úkol,dostanete druhý,a tak pořád,mít v inventáři tolik předmětů,aby zaplnily víc jak jednu lištu se mi podařilo snad třikrát během hraní,některé úkony máte dokonce zablokované,dokud nesplníte předchozí úkoly,jedním slovem-mizérie.I když,neměl bych být až tak moc zaujatý,ve hře je jedno místo,ve kterém můžete jeden úkol splnit třemi způsoby.No,není to paráda,jak na nás tvůrci myslí..?Tolik práce si s tím dali,abysme na jednom místě mohli sebrat cihlu a hodit jí do okna nebo cihlu vykopat sekerou a zapískat na delfína,aby cihlu mrsknul do okna ocasem.Ne,není to paráda,předchozí věta byl sarkasmus,kdyby to někdo náhodou špatně pochopil.Ve hře jsou i pasáže,které mi,a to si nedělám srandu,způsobovaly fyzickou nevolnost-to vždycky,když se na scéně objevil zelený Swampling se svým kotlem.Přitom to je postavička,která mě v Simon 1 a 2 byla snad ze všech nejsympatičtější-pravda,už v Simon 4 byl Swampling dost otravný,ale to,co předvádí jeho figurka v Simon 5 překonává veškeré noční můry.Komunikaci s ním jsem omezil na nezbytné minimum,ale i to bylo víc než je zdrávo.Myslím,že si nebudu moc fandit,když řeknu,že prakticky na každé hře se,někdy až zoufale,snažím najít alespoň nějaké to malilinkaté plus,abych mohl konstatovat,že hra je sice mizerná,ale díky tomu a tomu by se třeba někomu mohla líbit.Současně jsem ale také milovník všeho ženského,zejména pak krásy(já vím,z některých mých recenzí to tak nevypadá,ale jak už jsem kdysi psal,co se škádlívá,to se rádo má),takže i kdybych zavřel obě oči a pro jistotu vypnul celý mozek,nikdy,opravdu nikdy neodpustím autorům to,co provedli se zlodějkou rošťačkou Goldielocks.I když vezmu v potaz časovou kontinuitu,to znamená,že v době Simon 5 je Goldielocks něco kolem třiceti let,zobrazit ji jako dlouholetou fešačku,která ve volném čase šlape chodník a zrovna v den focení si nestihla píchnout svou dávku,to mě dorazilo asi stejně,jako Drákulu stříbrný kolík do srdce.I když odhlédnu od osobní zainteresovanosti na některých postavách,kteráž by případně mohla ovlivnit můj pohled na hru,po dohrání ve mně zůstává jediné,podtitulek nadpisu- Kdo by chtěl takového Simona? M_K
 

Náhledy fotografií ze složky Simon the Sorcerer 5-Whod Even Want Contact

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář