Perry Rhodan – Myth Of The Illochim
Perry Rhodan – Myth Of The Illochim
Dobrých adventur není nikdy dost a těch s vesmírnou sci-fi
tématikou je jak onoho pověstného šafránu-když odečtu klasické adventurní
sci-fi,kde se děj sice odehrává kdesi v rozmezí od zítřka do roku 4000,ale
na zemi,tak kromě skvělých prehistorických Space Questů a dost nepodařeného
Ringworldu si teď narychlo asi na žádnou jinou nevzpomenu.Pobyt ve vesmíru se
stal spíše doménou stříleček a na poctivé dobrodružství bez toho,že by vám na
krk funěl predátor,už jaksi nezbývá místo.Proto jsem u Perry Rhodana
zavětřil,zapomněl,ostatně jako vždy,na své předsevzetí netěšit se moc dopředu,a
skočil po něm jak pes po měsíční dietě na cereáliích na kus čerstvého
masa.A,kupodivu,štěstí se zas jednou unavilo a já po rozehrání Perry Rhodan –
Myth Of The Illochim od Deep Silver jásal ještě o trochu víc než před
instalací,což se mi,bohužel,většinou nestává,spíše naopak.Položme se na
otázku,jak pravil klasik-kdo to vlastně je,ten Perry Rhodan?Odpověď nalezneme
v komiksech u našich německých sousedů,doufám,že nebudu prohlášen za
totálního ignoranta,když řeknu,že Perry Rhodan není asi veřejnosti známý
tolik,jako jeho američtí kolegové,třeba Buck Rogers nebo Flash Gordon.Abych byl
upřímný,mě osobně se při jménu Perry automaticky vybaví tak akorát Mason
s úplně jinou profesí,a po delším uvažování název nového pracího
prostředku,který vám modré džíny zaručeně vypere do běla,ale slíbil jsem si,že
tenhle svůj nedostatek napravím.A možná,že je ten můj handicap k prospěchu
celé věci,nemám příliš v lásce hry dělané podle knih,filmů-nebo i
naopak,jak se poslední dobou stává,člověka to nutí k srovnávání a originál
z toho většinou vyleze lépe.Takže můžu s klidným svědomím hodit za
hlavu celou Rhodanovu minulost,kterou neznám a věnovat se jen jeho přítomnému
stavu ve hře.Perry Rhodan je sympatický pohodový chlápek,něco mezi třicítkou a
smrtí-u téhle sorty lidí se to vždycky dost těžko rozlišuje..;-) ,problémy řeší
s přehledem,bez zbytečné hysterie,přitom je to ale chlap,kterého bych
v baru nikdy neprovokoval-vím,že by mi bez zbytečných výčitek urazil
hlavu.Navíc má ten dar být ve správný moment na správném místě-ale to už patří
k věci,bez toho by nebylo o čem psát,nebo hrát.Takže nikoho moc
nepřekvapí,že se jednoho krásného dne(není myšleno doslovně,ten den byl vlastně
ve znamení útoku nepřátelských bojových robotů,takže moc krásný asi nebyl),no
prostě jednoho dne se díky své přítelkyni a matce svého syna Mondry Diamon
dostane k zápiskům o legendě Illochim-my pozemšťané máme svůj Illochim ve
Svatém Grálu nebo Tutanchánově kletbách-a rozjede se klasické pátrání ve stylu
George Stobbarta,se vší parádou,jeho přítelkyně Mondra je hned první den
unesena.O tom,kdo,nebo co je Illochim,máte nápovědu v první minutě
intra,zbytek se dozvíte možná časem,když hru dohrajete.:-)
Narážka na Stobbarta a půvabnou Nico nebyla
náhodná,předpokládám,že nejsem jediný,komu se po pár minutách hraní
vybavil,především díky ovládání inventáře,Broken Sword,a nemyslím,že by to bylo
na škodu,George se za svého následníka rozhodně stydět nemusí.V Perry Rhodan
neexistuje klasický inventář,jak ho známe z „normálních“ adventur,všechny
předměty nebo jen informace cestou posbírané se ukládají do jednoho společného
inventáře,který je multifunkční-věci z něj můžete někde použít nebo se na
každou z položek ptát lidí,s kterými přijdete do styku,případně můžete
všechno nacpat do Perryho počítače,který ve své databázi občas najde něco,co
jsme o dané věci nevěděli.Vyptávání se na věci z inventáře je vlastně
jediný způsob komunikace s okolím,nevím,někomu to možná připadne
nenormální,ale pro mě to byla vítaná změna a připomenutí časů dávno
minulých-zavzpomínal jsem si při hraní,jak jsem v Broken Sword(aby nedošlo
k omylu,tím myslím první dva,kreslené,díly série) chodil od jednoho
člověka k druhému,ukazoval každému nářadí na zvedání poklopů kanálů a
čekal,co z koho vypadne.Pro větší přehled má Perry Rhodan ve svém
komunikátoru poznámkový blok,do kterého si zapisuje všechny podstatné
věci,které je nutné udělat,takže v případě zatuhnutí hráče většinou stačí
si jen pořádně přečíst,o co nám v daný moment právě jde.Je to asi měsíc,co
jsem jednu hru slovně roztrhal pro její linearitu-Perry Rhodan je také
lineární,ale,řečeno velmi zjednodušeně,není linearita jako linearita.Řeknu to asi
takhle-linearita je jen jedním z mnoha kousků celku,pokud jsou ostatní
kousky dobré,linearita nevadí,pokud se ale celé dílo skládá
z rozbitých,nefunkčních věcí,nezachrání ho,ani kdyby se mohlo hrát na
dvaceti frontách současně.A stavební díly Perry Rhodana jsou opravdu kvalitní.U
hry mě vždy potěší propracované detaily nepodstatných věcí,které nejsou pro hru
samotnou důležité,a tady se tvůrci Perry Rhodana skutečně vyřádili.Když
rozkliknete nějakou věc z inventáře,dostanete její podrobný
popis,nebo,když manipulujete obslužným terminálem,můžete posílat roboty či
hologramy postav,kam se vám zlíbí,bez toho,že by Perry oznámil,že tohle dělat
nebude,protože to nepotřebujete,a když se na zadané místo půjdete
podívat,roboty tak opravdu najdete.Maličkosti,ale o to víc potěší.
Nebyl bych normální,kdybych tvrdil,že Perry Rhodan je bez
chyb-ale opět,někde chyby vyloženě vadí,a někde si jich člověk všímá jen tak
bokem,zaregistruje je,a tím to pro něj končí.Určitě to znáte,u někoho stačí,aby
vlezl do místnosti a už z toho máte zkažený celý den,druhý člověk může u
stolu hodiny vykládat ptákoviny a vás to bude bavit.To je případ Perryho
Rhodana.Ovládání postavy nepatří rozhodně k nejideálnějšímu,postavu můžete
uvést do pohybu jen kliknutím na aktivní místo,a upřímně,někdy to aktivní místo
najít,převážně u přechodu z jedné obrazovky do druhé,je často o
nervy.Věc,která mi asi tak vadila nejvíc,je absence popisků při zkoumání okolí
myší-vidíte jen aktivní místa,kde něco je,ale co to je,nebo co s tím
můžete dělat,se dozvíte až po kliknutí na danou věc.Nemám rád,když musím sahat
naslepo po něčem,o čem netuším,jestli je to pytel,mrtvola v koutě nebo
dělostřelecký náboj-omezenou představivostí snad netrpím,ale někdy i při zpětné
rekonstrukci mám co dělat,abych sám sebe přesvědčil,že ta hromada šrotu
v rohu obrazovky je ve skutečnosti něčím úplně jiným,s nějakým ušlechtilým
názvem,na který si ale při pohledu na něj nějak nedovedu vzpomenout.Můj
problém,můžete namítnout,co se mi líbí a co ne-jak kdy,smečuji pak já vaším
směrem,když připočtete občasný široký rozptyl,vypadá hraní asi takhle“Tak to je
počítač,tohle taky,tady zase(většinou s pokud možno co nejdelším
komentářem dané věci),a copak to máme tady?Aha,opět počítač,no ne,ten má
interface dokonce i ve vzduchu,a kde je ta bedna,co jsem ji tady už jednou
viděl?A jo,ona je dost špatně vidět,tady ten puntik,to bude ona“Sice trochu
nadsazené,ale ve své podstatě pravdivý popis situace-počítač v jedné
pracovně skutečně takovými,mnou popisovanými,rozměry oplývá.Titulky-co jsem
komu udělal,to je v poslední době nejčastější asociace,kterou ze mě
dostanete.Přitom závada určitě není na mojí straně,když v tu samou dobu
vyjde hra,která má normální a čitelné titulky.Při hraní Perry Rhodan svítilo na
můj monitor slunce,sice ne moc,ale svítilo,takže existenci titulků jsem zjistil
asi tak po hodině hraní.Akceptoval jsem,že tam titulky jsou,ale tím to pro mě
skončilo,číst mrňavá modrá písmenka ta tmavém pozadí,to je opravdu věc,bez
které se obejdu a radši se spolehnu jen na svůj sluch.(Absolutní jedničkou v tomhle
směru je pro mě Sam&Max v novém vydání,tam to dělali nečitelné snad
úmyslně,jinak si totiž nedovedu představit,proč hnědého čokla doprovází při
jeho řeči hnědá písmenka,zatímco když začne mluvit bílý králík,naskočí
samozřejmě ihned písmenka bílá.)
Co ještě dodat?Grafické zpracování kvalitní,dobře
vykreslené postavy,délka hrací doby tak asi střední,stejně jako úroveň puzzle.U
některých puzzle se mi líbilo,že nebyly ani tak těžké,jako spíše zákeřné-často
jsem si myslel,že už mám správné řešení,kdepak,neměl jsem,jen jsem tvůrcům
skočil do předem nastražené pasti.Občas jsem trochu litoval,že hlavní postavou
hry není Perryho přítelkyně Mondra Diamon,má přece jen hezčí postavu,ale to věc
vkusu a názoru.
To by bylo asi tak vše k Perry Rhodan – Myth Of The Illochim.Někdo
mě možná obviní,že nejsem objektivní,že to až tak super pecka není.V prvním
případě bude mít pravdu stoprocentně a ten zbytek je věc názoru každého.Perry
Rhodan měl asi,tak jako ve svém životě mívá,to štěstí,že byl opět jednou ve
správnou dobu na správném místě,dostat se mi do rukou o týden později,možná
bych ho rozcupoval na kousíčky.Malé.Hodně malé.Protože se mi ale do pazour
dostal o onen týden dříve,tak doufám,že se najde vícero lidí,kteří budou sdílet
moje nadšení ze hry-a že se možná časem dočkáme dalších dobrodružství,v kterých
bude Perry Rhodan hrát hlavní roli.
BTW Pokud máte dojem,že jsem ve svém výčtu vesmírných
adventur opomenul tu vaši,klidně mi to napište,ale pokud možno bez toho“ty
debile“,nijak extra jsem v paměti nepátral(zrovna teď mě napadly další
space adventury Tex Murphy nebo Starship Titanic),netvrdím,že jich víc
neexistuje,jen že je jich,v porovnání s normálními
adventurami,málo.Děkuji.
M_K
Náhledy fotografií ze složky Perry Rhodan – Myth Of The Illochim