Lost -Via Domus/Ztracení/
Lost-Via
Domus/Ztracení/
4,8,15,16,23,42.Nic?Pořád nic?Tak v tom případě
sorry,LOST:Via Domus není opravdu pro vás,hra je skutečně jen pro skalní
nadšence seriálu(mezi které patřím taky),pro lidi,kteří vědí,co a proč se po
havárii letu 815 dělo,a nic se jim nemusí vysvětlovat.Hlavním hrdinou hry je
investigativní novinář Elliot Maslow,postava,kterou se Ubisoftu podařilo
propašovat mezi regulérní seriálové ztroskotance.Elliot při pádu letadla ztratí
paměť a tak se prakticky celá hra točí kolem toho,jak získat ztracené vzpomínky
zpět,jen jaksi okrajově se objeví některé věci související se seriálem.Situace
téměř identická jako u Overclocked nebo Reprobates-obzvláště na konfrontaci
Reprobates,které dost hráčů,soudě podle reakcí,odkázala do propadliště dějin,s Lost jsem se těšil.V obou
hrách děláte díky omezenému prostoru skoro to samé,v Reprobates sbíráte kameny
a klacky,v Lost pro změnu kokosy,lahve s vodou nebo ovoce.Tím ale
podobnost končí,a všem,kteří Reprobates odsuzovali,můžu vzkázat jen
jedno-zahrejte si Lost,a ještě rádi budete na Reprobates vzpomínat.:-)
Předem/i zadem/ se ohrazuji proti podjatosti z mé strany
vůči hře jen proto,že znám seriál(seriál byl super,hra nestojí za nic-klasická
reakce většiny příspěvků po celém netu,bez toho,že by dotyčný,snad kromě
traileru,o hře něco věděl)Právě naopak,fakt,že znám seriál,mi připravil dosti
krušné chvilky,kdy jsem se psychicky připravoval na to,že nesmím dát na první
dojmy a snažit se být ještě víc tolerantní,než jindy.Technická
poznámka-Nevím,jakým způsobem píšou recenze ostatní,jsem v tomhle oboru
přece jen pořád ještě nováček,ale osobně si ke hře,kterou hraju-a chci,nebo
spíše musím ji dohrát,si musím nejdřív vypěstovat nějaký přátelský vztah,hledat
na ni tak dlouho něco pozitivního,dokud se nezačnu těšit na to,že ji budu
hrát.Takže,pokud jsem nějak ovlivněn,je to většinou spíše ve prospěch hry.
Grafika Lost:Via Domus je nádherná,už při úvodním intru jsem
měl chvílemi co dělat,abych si uvědomil,že to není hraný film,ale jen počítačem
vytvořené figurky.Jenže tím jsem prakticky vyčerpal veškerá pozitiva celé
hry-nepočítám do toho Kate,mojeho televizního miláčka,nebýt její
přítomnosti,nevím,jestli by se mi podařilo navázat s hrou onen přátelský
pocit.Už po pár minutách hry,kdy jste nuceni pronásledovat klikatými cestičkami
džungle psa,abyste našli cestu na pobřeží,začnete mít dojem,že tohle
s adventurou moc nesouvisí,že hra patří do jiného žánru.Tento pocit začne
sílit,když po nějaké době zjistíte,že takových 95% herního času strávíte:
utíkáním někam,utíkáním před někým,vyhýbání se střelbě po vás,střílením do
jiných,blouděním v temných jeskyních plus kombinacemi a permutacemi dříve
napsaného.Ve zbylých pěti procentech sbíráte jídlo a jiné předměty pro výměnu
s ostatními a vyměňujete pojistky.Ano,slyšeli jste dobře,a já nemám
v současné době při psaní halucinace-stanou se z vás nedobrovolní
elektrikáři.Prakticky jediný druh puzzlů,který ve hře je,jsou vyhořené pojistky
tu i onde,a abyste uvedli zařízení do provozu,musíte pojistky zastrkat do
rozvodné skříně tak,aby proud chodil,kam má.Když tuhle činnost děláte poprvé,je
to ještě zajímavé-když máte za sebou tak pět spravených rozvodných skříní,jste
z toho poněkud dosti otráveni.No,ale odsuzovat hru kvůli tomu,že nesplňuje
moje představy o správné adventuře,nehodlám,ani kvůli oněm pojistkám-možná
opravdu všechny potřebovaly opravu.:-)Ono je toho víc-třeba logika.Vím,že hry
občas musí být s logikou poněkud na štíru,ale absence logiky v Lost:Via
Domus je tak do očí bijící,že se to nedá přehlédnout.Dovolte opět malé srovnání
s Reprobates.Adam se na ostrov dostává později,než ostatní,takže je
normální,když se každého vyptává,co je tamhleto,a co znamená tohleto.Elliot v Lost
ale havaruje ve stejnou dobu jako ostatní,tedy by měl mít o ostrově stejné
znalosti jako zbytek přeživších obyvatel.Kupodivu ale nemá-jakoby si na ostrově
žil svůj vlastní život,a s ostatními komunikoval jen tehdy,když se
potřebuje něco dozvědět,Ano,jsou takoví lidé,kteří dávají přednost samotě před
životem v komuně(sám k takovým patřím),ale nemůžu nějak uvěřit
tomu,že by se tak choval Elliot novinář,který se vlastně živí tím,že je mezi
lidmi a o všem má přehled.Ale buďiž,třeba za to může jeho amnézie.Ostatní
ztracenci se ale taky chovají poněkud divně-třeba Locke,chce,aby s ním
Elliot šel na určité místo v džungli.Myslíte ale,že půjdou spolu a budou
si třeba cestou vykládat vtipy?Omyl,Locke vždy Elliotovi oznámí,jak se na dané
místo dostane(většinou komplikovaně a s ohrožením života),s tím,že on sám
tam na něj bude čekat.Nemáte taky pocit,že je to uměle vyvolaná situace,jakýsi
zoufalý pokus přinést do Lost nějakou akci?Celé mi to vlastně připadá,jako by
originální Ztracenci hráli jakési křoví jen proto,aby si Elliot mohl
vzpomenout,kdo je a jak se jmenuje.Mám pocit,že kdyby se celý děj odehrával
v New Yorku a hra se jmenovala Hledání ztraceného času,byl by výsledek
stejný,s tím,že by fanoušci seriálu Lost nebyli-právem-naštvaní,co to Ubisoft s jejich
oblíbeným seriálem provedl.Malá poznámka,proč považuji hru nepoužitelnou pro neznalce
seriálu-budou z toho,co se na ostrově děje,totálně ztraceni.Hra totiž
počítá s tím,že hráč ví,o co jde,a nezdržuje se jakýmkoli
vysvětlením.Takže seriálu neznalý člověk bude koukat jak čerstvě vyoraná
myš,jak je možné,že korejka Sun,která ještě včera neřekla jediné slovo
anglicky,najednou mluví čistou angličtinou.Stejný člověk bude muset přijmout jako fakt,že musí určitá čísla pravidelně
vkládat do počítače,bez toho,že by měl ponětí,co vlastně pro ostatní kolem něj
znamenají.Stejně tak se bude muset smířit s tím,že na ostrově jsou nějací
Ti druzí,a tak bych mohl pokračovat do noci.
Další,poměrně nepříjemnou věcí,je ukládání pozic.Hra,jako
každá správná akční hra/ano,zapomeňte na to,že je to adventura,těch pár puclů
to nezachrání/,se sama ukládá,většinou po úspěšném splnění mise,což
v našem případě znamená při přechodu z jedné lokace do
druhé.Takže,protože ve hře budete umírat často,aspoň ze začátku,budete pořád
dokola provádět souhrn těch samých věcí,až se vám nakonec všechno podaří.Nevím,pro
milovníky akce mi to,co budou dělat,připadne příliš „soft“,pro milovníky
adventur zase jako děsnej opruz.Ovládání hry je pomocí klávesnice,kromě
klasického WASD pro pohyb je asi dalších patnáct kláves,kterými ovládáte to či
ono,naštěstí většinu z toho dokáží nahradit dvě tlačítka a kolečko
myši-ale ne všechno.Během hraní jsem narazil na několik situací,kdy se mi
v džungli podařilo zamotat do kořene stromu a postava se odmítla hnout
z místa,takže následoval restart celé mise,občas jsem v temné jeskyni
vlezl do skály a nemohl se dostat ven-naštěstí?? v těchto případech,i když
jsem si svítil,kolem byla černá tma,takže hra to brala,jako bych nesvítil a
sežralo mě urychleně jedno z monster.
Do třetice(berte s rezervou,nepočítal jsem to),co mě na
celé hře dost vytáčelo,bylo její celkové pojetí.Ubisoft totiž hru udělal jako
seriál,takže po dohrání každé epizody následuje
rekap toho,co se v minulých „dílech“ přihodilo,a teprve potom se
začne nahrávání nové mise.Navíc rekapy,stejně jako ostatní videosekvence,nejdou
zrušit,takže pokaždé,když jste nuceni začnout hrát epizodu od začátku,můžete si
odskočit do trafiky na rohu,až se vrátíte,bude rekap končit.
Vidíte,blížím se k závěru vyprávění a málem bych se
nezmínil o jedné věci,která mne na Lost:Via Domus opravdu potěšila,hned to napravím.Load každé lokace trvá poměrně
dlouho,tentokrát to ale Ubisoftu promíjím,protože během loadu se na obrazovce
náhodně ukazují některé známé hlášky,které hrdinové opravdového Lost během
seriálu pronesli.Takže v průběhu načítání hry můžete narazit na perly jako
třeba(obrázek Hlášky při loadu 5)
WHO ARE WE TO TELL ANYONE WHAT THEY CAN OR CANNOT DO?-LOCKE
M_K
Náhledy fotografií ze složky Lost-Via Domus