Sinking Island
Sinking Island
„My name is Norm,Jack Norm“.Ne,nebojte se,s tím
napomádovaným frajírkem Bondem nemám nic společného,jsem obyčejný policejní
vyšetřovatel,bez licence k zabíjení,ani zbraň u sebe většinu času nenosím.Pomalu,ale
jistě stárnoucí chlap s předčasnými vráskami kolem očí,které viděly víc
neštěstí,než je zdrávo,a s ženou,která na mě každý den netrpělivě čeká,až
se vrátím domů.Když to nestihnu,což bývá poměrně často,musím si pak uprostřed
vyšetřování vyslechnout v telefonu její podrážděné výtky,které nemají
daleko k hysterii.Známí tvrdí,že musím mít nadpozemskou trpělivost,abych
ta její kázání v době,kdy mám hlavu plnou případu,vydržel,ale já vím,že
ona to myslí dobře-má o mě jen strach,i když během všech let u policie jsem se do
vyloženě nebezpečné situace nedostal.Až do nedávna.Všechno to začalo úplně
normálně-šéf mě poslal na nějaký bohem zapomenutý ostrůvek uprostřed ničeho,na
kterém si známý milionář Walter Jones rozhodl postavit luxusní hotel.Jones byl
podivín,vystavěl monumentální budovu tyčící se vysoko nad věčně rozbouřené
moře,ignoroval veškeré geologické studie,které dokazovaly,že jeho dílo je
šílenství,odsouzené ke zkáze,ignoroval i příkazy k zastavení stavby,které
následovaly.Teď byl Walter mrtvý,někdo z personálu ho našel pod skalním
převisem,bez známek života a já letěl prošetřit příčinu smrti.“Bude to
rutina“,tvrdil mi šéf při odletu,“dědek v noci zabloudil a spadnul ze
skály,jen vyřídíš formality a za pár hodin jsi zpátky.Něco mi říkalo,že věc
nebude tak snadná,jak na první pohled vypadá,a sotva jsem na ostrov
dorazil,moje obavy se naplnily-Walter Jones byl zavražděný,což pro mne
znamenalo dvě věci.Zaprvé nezdržím se pár hodin,ale pár dní,a s tím
souviselo i zadruhé,opět si budu muset několikrát v telefonu vyslechnout
rozčilenou manželku.Postupem času se k tomu mělo přidat i
zatřetí,přežít,ale to na začátku vyšetřování netušil nikdo z přítomných.Vida,podezřelí,málem
bych na ně zapomněl,celkem jich bylo deset,parta k pohledání,polovina
z nich byli potomci starého Jonese,a v druhé polovině byli až na vyjímky manželé a
manželky té první poloviny.Neměl jsem u sebe prakticky nic,pouze svůj
PPA-Personal Police
Asistent,šikovnou pomůcku při vyšetřování.PPA si ukládá veškeré předměty,které
souvisí s případem,nahrává klíčové výpovědi pro pozdější použití,dokáže
porovnat nejen otisky,ale i předměty-najdete kus látky a když najdete i
potrhaný kabát,PPA určí,jestli patřil ten kus ke kabátu,nebo ne.Pomocí PPA mám
i přehled o všech podezřelých,stačí se podívat a vím,kde se které osoba právě
nachází.Pokud do PPA vložím správná data,vyhodnotí si je a zodpoví mi každou
z mnoha otázek,které se v průběhu vyšetřování vynoří.Zpočátku šlo
vyšetřování snadno,až příliš snadno,jak jsem si říkal,když jsem šel večer
spát.Po probuzení se pravda ukázala v celé své nahotě-studie měly
pravdu,ostrov nevydržel nápor obrovité stavby,začal se pomalu nořit do vln
oceánu a pomník Jonesova velikášství pokryly hluboké praskliny.Ráno druhého dne
se už nedalo vyjít z budovy,přízemí bylo zatopené a tak začal závod
s časem,závod,v kterém jsem musel odhalit vraha dříve,než veškeré důkazy
pohltí moře,a,co je podstatnější,než moře pohltí mne a ostatní přítomné.Mnozí
z vás si řeknou,že to byla procházka růžovým sadem,když tady teď sedím a
vyprávím o tom-ale víte co?mám pro vás zajímavý návrh.Daroval jsem své
vzpomínky na pobyt na ostrově společnosti White Birds,a ta podle nich vytvořila virtuální
prostředí,identické s tím,ve kterém jsem byl já.Speciální program vás
přenese na začátek celého případu,budete mít tolik času,kolik jsem měl já,i
veškeré informace potřebné k vyřešení případu-tedy,pokud je dokážete
najít.Tak neváhejte a zkuste i na vlastní kůži,jaké to je,řešit vraždu na
potápějícím se ostrově.
Tolik z pamětí Jacka Norma a teď je na mě,abych přispěl
i svou trošku do mlýna coby hráč.Nebudu určitě první ani poslední,komu se při
hraní Sinking Island vybavila jiná,zpracováním podobná hra Sherlock Holmes a
Případ stříbrné náušnice.Tím ale podobnost končí,tam,kde jsem při řešení rébusů
u Holmese trpěl,v Sinking Island jsem si skládání důkazů užíval a jen jsem
litoval,že jich není víc a že celá hra poměrně brzo skončí-u Holmese jsem
naopak modlil,ať už ta hrůza co nejrychleji skončí.Ani k námětu a zápletce
nemám žádné výhrady-ono na detektivním poli vymyslet něco,co tu ještě nebylo,by
potřebovalo skutečného genia,a pořád lepší excentrický stařík,u kterého má
každý zúčastněný tisíc důvodů,proč ho zabít a jde jen o to,komu prvnímu
prasknou nervy,než čekat,až se většina osazenstva pozabíjí mezi sebou a ze
zbylých dvou pak vytipovat vraha(promiň,Agáto)Ovšem nejlepší na celém
Sinking Island je grafické zpracování a atmosféra-což je u Sokala vlastně jedno
a totéž.Benoit Sokal má totiž obrovský dar(nebýt ateista,řeknu,že přímo od boha),dar schopnosti ztvárnit do obrazové podoby myšlenky,pocity nebo náladu-teď si
ale nejsem jistý,jestli mě někdo chápe,protože já nemám ten dar najít správná
slova,když je potřebuji.:-)Hned
ale vysvětlím,Stačí si vzpomenout na
Syberii,konkrétně na zastávku v ruské továrně.To,jakým způsobem Sokal
dokázal celou bolševickou ideologii a myšlení převést do vizuální
podoby,vytvořit z ní hmatatelnou a na míle daleko viditelnou Říši Zla,bylo
tak sugestivní,že když jsem procházel temnými depresivními halami,běhal mi mráz
po zádech a nechápal jsem,proč nám všem tohle někdo nedokázal ukázat o pár
desítek let dříve.Ale to už bych odbočil příliš daleko,v Sinking Island se
Sokalovi povedlo něco podobného,realistickou přírodu skloubil dohromady
s fantastickými prvky tak,že člověk má co dělat,aby si uvědomil,že takový
ostrov s dech beroucí stavbou ve skutečnosti nikdy neexistoval.Ještě
taková perlička,když jsem poprvé spatřil do nebes se tyčící hotel,vybavila se
mi okamžitě stařičká kniha Dům o tisíci patrech,a protože patří mezi moje
oblíbené,cítil jsem se-i orientoval-v hotelu jako doma.No,ale to už je
z oblasti kladů asi tak všechno-když jsem dopsal recenzi na
Overclocked,majitel těchto stránek,ctihodný Madukas,se mě otázal,jestli se mi
něco nestalo,že jsem celou hru tak vychválil.Nechtěl bych,aby se z toho
stal zvyk.
Takže nedostatky,připomínky a jiné.Nevím,možná to byl záměr(těžko posoudit,co se lidem u
White Birds honí hlavou),ale zdá
se mi,že mezi grafickým ztvárněním krajiny a interiérů na straně jedné a lidí
na straně druhé vládne silný nepoměr.Zatímco krajina je propracována tak
detailně a realisticky,až má člověk téměř dojem,že se opravdu pohybuje
v tropické bouři,postavičky(záměrně
neříkám postavy,ty si představuji úplně jinak),především ve zvětšeném záběru vypadají,jako by na ně už zbylo
málo času a někdo je narychlo naskicoval,aby něčím zaplnil prázdný
prostor.Nevypadají jako lidé,ale jako lidské karikatury,a to mi trochu kazilo
požitek ze hry.I kdyby tak působit měly,na mě dojem neudělaly-teda
vlastně,udělaly,negativní.Pak tady máme technické problémy.Když si ve hře chci
přivolat výtah,zvonek cinkne,ale nic nepřijede,teprve až na druhý,třetí pokus
se dveře otevřou,a stane se to jednou,může to být náhoda.Ale když se
z toho stává téměř pravidlo,k tomu ještě jen v určitém patře,pak to
pro mě znamená,že nějaký programátor radši seděl u piva než aby se věnoval
svojí práci.A když,opět jen na určitém místě,si to zamířím v místnosti na
jednu stranu,postava se rozeběhne opačným směrem a nenávratně zmizí ve
zdi,znamená to totální selhaní tvůrců-a betatestery bych poslal na
Sibiř..pěšky..bez jídla i peněz.
Zveličuju,takové věci se stávaly,stávají a stávat budou
vždycky,na mého starého známého Murphy je v tomhle směru stoprocentní spoleh.Jednu věc ale
naprosto nechápu,a asi ani nepochopím,a to proč se vlastně někdo namáhal
s vytvořením hracího modu „Race against time“ Podívejte,proti závodu s časem jako takovému nemám nic,tím
spíš,když má hra i normální,nezávodní mod-který si samozřejmě vyberu já,protože
mám rád pohodlí.Jenže ten závod musí mít nějakou logiku,aby měl zároveň i
smysl,jenže logika je právě to,co celému závodu s časem chybí.Taková
naprostá prkotina,blbost-přeskakování dialogů kliknutím myší.U
klasické,normální adventury věc potřebná,troufám si říct i nezbytná-kdo by měl
zájem,když už jednou slyšel minutový monolog,poslouchat ho pokaždé,když si hru znova
pustí?Jenže Sinking Island,konkrétně v modu „Race against time“,není
klasická adventura,a teď před vašimi zraky vykopu zahrabané jádro
pudla.Rozhovory v Sinking Island zabírají tak cirka 60-70 procent
„reálného“ času,který na ostrově utíká.Už to je trochu zarážející,že pohyb po
ostrově-a že je rozlehlý,z jednoho konce na druhý-jakoby žádný čas snad ani
nezabíral.OK,to se dá ještě rozchodit,řekněme,že to,co mi připadá jako
kilometr,je ve skutečnosti jen sto metrů a náš hrdina,i když už středního
věku,má takovou kondičku,že těch sto metrů zvládá opakovaně za sebou za deset
sekund.Tím jste vyřešil jeden problém,milý Holmesi,ale jak si poradíte
s druhým?Rozhovory,které jsou „časožrouty“,se dají přeskakovat pomocí malé
myšky,takže při odklikání proběhnou v nulovém čase,s tím,že
informace,které potřebujete,jste během toho nulového času získali.Pokud by se
daly odklikat pouze v Adventurním modu a v Race against time ne,bylo
by všechno v pořádku.Jenže to by si někdo musel sednout a zamyslet
se-přímo hlavou,jak praví klasik.A nemuselo by to být nic světoborného,nad čím
by tým odborníků seděl dva roky.Stačilo by spočítat přibližně průměrnou délku
hovorů,a tuto konstantu pak při každém kliknutí během hovoru připočíst
k uplynulému času.Jenže nikdo nic takového neudělal,takže výsledkem je,že
tvůrci Sinking Island vyrobili pro svou hru megacheat.Stačí si pustit mod Race
against time,veškeré hovory odklikat-ani se nemusíte namáhat
s přemýšlením,na co se ptát a na co ne,prostě odklikáte všechno
z nabídky,po každém skončeném hovoru si otevřete svého Personálního
Asistenta-pokud jste v Asistentovi,čas se zastaví,rozběhne se,až PPA
přestanete používat-přečtete si v něm,nebo i poslechnete,hezky v klidu,co
vám vlastně dotyčný řekl,a vesele můžete pokračovat dál ve hře k dalšímu
hovoru,a tak až do konce.Věci,které byste „normálně“ řešili s odřenýma
ušima do večera,máte hotové během dopoledne,i s tím,že občas někde něco
zapomenete udělat a párkrát proběhnete ostrov sem a tam navíc,Můžete tomu
věřit,osobně jsem si to vyzkoušel.A teď ať mi někdo řekne,k čemu je ten závod
s časem dobrý-abych byl po dohrání spokojený,jak rychle umím klikat myší?
Když odmyslím závod s časem a pár nedostatků,které
možná v budoucnu ošetří patch,je Sinking Island hra,která vás rozhodně
nezklame.
10/03/08 M_K
Náhledy fotografií ze složky Sinking Island