CSI- 3 Dimensions of Murder
CSI: 3 Dimensions of Murder
Zločincům se v Las Vegas pořád dobře daří/jakož i jinde
ve světě/,takže CSI parta si nemůže stěžovat na nedostatek práce.TV seriál
úspěšně běží již osm let,a dokud se hlavní aktéři udrží sešlí věkem na
nohou,poběží dál i v budoucnu-i když ze zkušenosti víme,že ani úmrtí
nemusí znamenat konec série,jeden odejde,druhý přijde a show jede dál.Ubisoft
zase využívá popularity seriálu k vytváření dalších pokračování počítačové
CSI série,hráči sedí doma u počítače,hledají stopy zločinců,takže nemají čas sami
nějaký zločin spáchat-ergo všichni jsou v konečném výsledku spokojeni.
V CSI: 3 Dimensions of Murder oblékl Ubisoft chrabrý
vyšetřovací tým do 3D hábitu-jak ostatně napovídá samotný název,jinak si
nedovedu představit,proč ausgerechnet vrah by měl mít nárok na tři
rozměry.Celou hru tato změna osvěžila,zmizela ona statika,na kterou jsem si
stěžoval u CSI Miami,některým hereckým postavám konverze do 3D prostředí prospěla,jiným
uškodila-nejvíce asi patologovi Al Robbinsovi,jehož plešatá hlava vypadá až příliš
uměle a hranatě.Se zavedením tří rozměrů se podstatně změnilo i celé ovládání a
především hratelnost,a jak už to bývá,někde k lepšímu a jinde
k horšímu.Zjednodušilo se menu při sbírání stop-nemusíte už zkoušet každou
z pomůcek,která z nich je vhodná,menu vám nabídne z celkového množství
jeden,maximálně tři předměty,se kterými můžete manipulovat.Nerad to říkám,ale
tohle je asi tak jediné pozitivum celé hry.Každý,ano,každý předmět,který
seberete,se vám zobrazí prostorově a můžete,či spíše musíte s ním rotovat
ze strany na stranu,ze předu dozadu,hledajíce na něm stopy.“V reálném životě to
tak ale taky je“,ozývá se ve mně ďáblův advokát.Jo,v tom má sice pravdu,jenže
v reálu chytnu věc do pazoury,jedním ladným pohybem s ní zatočím a
hned vím,na čem jsem.V 3D provedení to vypadá asi tak,že musíte myší manévrovat
do stran,v omezeném rozsahu,jakmile překročíte určitý bod,věc se v daném
směru natáčet přestane a dá vám hodně práce jí vrátit do původní polohy-nemluvě
o tom,že při otáčení nemůžete sledovat,jestli je na předmětu nějaký aktivní
bod,nebo není.Něco podobného platí i při prozkoumávání lokací,občas se musíte
vytočit až do nejvzdálenějšího možného konce v místnosti,jen abyste viděli malý
předmět,jinak schovaný za rohem.K tomu je přidáno ještě menší zpestření-na
některých místech,na která při průzkumu lokace máte přístup,není absolutně
nic,co by vás mohlo zajímat,což vám parťák také,většinou v dlouhé
větě,kterou nemůžete myší „skipnout“,oznámí.(po delší době hraní jsem dospěl
k závěru,že parťák z toho oznamování má sadistickou radost a celou
dobu se těší,kdy mi bude moci znovu říct,že je sice hezké být pečlivý,ale
v dané oblasti že hledám marně)
Vidíte,když jsme u toho sadismu,nepodělil jsem se
s vámi o první,a to naprosto nezapomenutelný zážitek po spuštění hry,což
tedy rychle napravuji.Po krásném intru(chvílemi mám dojem,že hra je jednou
velkou reklamou k návštěvě Vegas),když jsem se mohl zmocnit ovládání,jsem
místo hraní začal ladit barvy na monitoru,a snažil si vzpomenout,kdy a proč
jsem si asi zničil grafiku.Nakonec jsem to vzdal,a smířil se s faktem,že
osoba,která navrhovala pozadí,byla buď barvoslepá,nebo trpěla jakousi podivnou
úchylkou.Můžu vás totiž ujistit,že tmavé předměty na tmavě zeleném pozadí jsou
opravdu velmi špatně vidět,navíc toto tmavozelené pozadí inventáře ve mě po
delší době hraní začalo vzbuzovat depresivní pocity,škoda jen,že to zpětně
nemůžu vyřídit tvůrcům z Ubisoftu.Dále,jak už jsem nakousnul,není možné
myší přeskakovat delší rozhovory nebo videosekvence,jediné,co na zmíněné
platí,je mezerník,takže klávesnici musíte mít pořád po ruce.
Ale dosti již stížností na nedostatky,pojďme se na to
podívat z té příjemnější světlé stránky.Milovníky seriálu určitě potěší,že
ve hře „vystupují“ postavy jim tolik známé,kapitán Jim Brass,patolog Al
Robbins,nepřehlédnutelná a nebezpečně sexy Catherine Willows,sympatický diblík
Sara Sidle,nebo Gil Grissom,každý tam určitě najde tu svou oblíbenou
postavičku.Navíc,pokud nejste zhýčkaní českým dabingem,můžete se těšit i na
hlasy,které zmínění herci svým počítačovým dvojníkům propůjčili(snad s vyjímkou
Catherine,ta se v tomto pokračování CSI musela spokojit s dabingovým
záskokem jiné herečky)
Další,dosti podstatnou zajímavostí,je fakt,že i když hra
nenabízí nic nového-tak jako v předchozích dílech řešíte v několika misích
vraždy,tedy děláte stále to samé,sbíráte důkazy,vyslýcháte podezřelé-není zde
tendence sklouzávat do stereotypu a tím i nudy.I když se jednotlivé případy dají
všeobecně shrnout na jednu valnou hromadu „drogy,sex,peníze“,je každý
z nich svým způsobem jiný,dokáže zaujmout,a i když člověk ví,jak to
všechno nakonec dopadne,vždycky mne cosi hnalo dopředu,abych zjistil proč,jak a
kdo to všechno spáchal.Zřejmě záleží na zpracování,lidské zvídavosti a vkusu
každého jedince-zářným příkladem,jak se povahy můžou lišit,je můj kamarád,který
si kdysi,na můj popud,zahrál dvě adventury a pak se mě znechuceně zeptal,jak to
můžu hrát,když je to pořád jedno a to samý:“Chodíš,sbíráš předměty,pak
s nima něco uděláš,nakonec zachráníš svět nebo něco na ten způsob,prostě
nic originálního.“Naprosto ho chápu-má jiný pohled na svět než já.Stejně tak
předpokládám,že se najde plno hráčů,kteří nad CSI mávnou otráveně rukou a
půjdou si zahrát něco jiného.Jsem ten poslední,který by jim to rozmlouval,CSI
je droga pro vyvolené,droga silná,kdo jí propadne,zůstane na ní závislý,ale
naštěstí od drog reálných tahle je zdraví neškodná.
Na závěr bych chtěl snad jen varovat ty,kteří nehráli žádnou
z předchozích CSI her-3 Dimensions of Murder je hra poměrně těžká.Osobně se
považuji za dostatek ostříleného adventuristu,ale při hraní se mi občas
stalo,že když jsem hrál jen tak ze setrvačnosti půlkou mozku a uvažoval při
tom,co si dám k večeři,za chvíli jsem zoufale hleděl na hromadu důkazního
materiálu,v hlavě vzduchoprázdno a marně jsem přemýšlel,co s tím vším
vlastně mám udělat.Pak stačilo mozek opět zapojit celý a všechno se hned
vyjasnilo.
Nebyl bych to já,kdybych sem nedal nějakou tu perličku:Z
televizní série CSI jsem neviděl ani jeden díl(a úspěšně v tomto trendu
hodlám pokračovat),ale o její úspěšnosti svědčí tahle malá statistika.Zatímco
můj „last action hero“ Chuck Texas Ranger běžel osm let a vyprodukoval za tu
dobu něco kolem devadesáti epizod,CSI za stejnou dobu-od roku 2000 dodnes,má za
sebou dvojnásobek,přibližně 180 epizod.
M_K