Art Of Murder-FBI Confidential
Art Of
Murder-FBI Confidential
Adventura od polské
City Interactive(soudím
tak podle jmen v Credits,pokud jsou to všichni američané polského
původu,tak se jim omlouvám) je
poháněna dnes celkem populárním engine Wintermute,a je názorným příkladem
toho,jak z výborného materiálu udělat cosi nestravitelného-asi jako když
si koupíte nádherný flák masa,a místo,abyste z něj vyrobili chutný středně
propečený biftek,po hodině práce v kuchyni máte hromadu nemastných
neslaných karbenátků.Což je škoda,v obou případech.Art of murder má skvělý
start,během intra se dozvíme,že agentku Nicole Bonnet pošle parťák pro
kafe,když se Nicole vrátí,její partner je asi tak milimetr od smrti a umírá
Nicole v náručí.Po neúspěšném pronásledování vraha je Nicole přiřazena
k dosti svéráznému agentovi Nick Romsky,který má sice výborné výsledky,ale
slovo disciplína je mu naprosto cizí,nezdržuje se sepisováním hlášení,všude
chodí pozdě,a právě v době,kdy se k němu dostává Nicole,pracuje na případu
série rituálních vražd.Počet obětí roste,vražedným nástrojem je pravděpodobně
Incká obětní dýka,a u každé z obětí se po smrti najde poměrně stará
španělská mince,asi tak z šestnáctého století.
*Nick
Romsky je skutečně unikátní figurka,jakýsi fantóm hry,kromě několika SMS
poslaných Nicole,se na obrazovce nezřetelně mihne jen v závěrečných dvou
vteřinách hry.Být to film,škodolibě si pomyslím,že produkce chtěla ušetřit na
hercích,takhle nevím,co si myslet*
Jak jsem už
napsal,výborný začátek,vybavila se mi při něm hororová adventura Still Life a
doufal jsem,že Art of murder bude stejně dobrá,ne li ještě
lepší.Bohužel,zůstalo jen u toho doufání,už po minutě hraní člověk zjistí,že
tady něco skřípe.U rozhovorů,zejména zde,když se jedná o vyšetřovací hru,by
jeden očekával nabídku témat,na co se ptát.Chyba,rozhovory probíhají tím
způsobem,že klikáte na druhou osobu tak dlouho,dokud s vámi dotyčná osoba
neodmítne dále komunikovat.To by se ještě dalo přežít,co ale hru prakticky
zabilo a zadupalo do země,je téměř stoprocentní linearita.I když se vám
v průběhu hraní otevře mnoho lokalit,pokud chcete někam jít(za předpokladu,že vám to hra dovolí),mate “na výběr“ vždy jen jednu
lokalitu,do které,ať chcete,nebo nechcete,jít musíte.Nostalgicky jsem vzpomínal
na již zmíněný Still Life,kdy jsem cestoval z jedné lokality do druhé a
hledal,co jsem kde opomněl sebrat,nebo s někým promluvit,abych se ve hře
dostal dál.Takovýhle zákys vám u Art of Murder skutečně nehrozí-hra o vás tak
pečuje,že pokud neuděláte všechno,co jste udělat měli,nemůžete(tedy spíše nesmíte) odcestovat do jiné lokality.Takže
pokud nemůžete dál,stačí prosmýčit dvě,tři místnosti,sebrat,co jste nesebrali a
můžete vesele pokračovat do další lokace,kterou jste si nevybrali vy,ale
hra.Ostatně,hledání předmětů je kapitola sama pro sebe,najít něco je už
prakticky na hranici klasického pixelhuntingu,takže po chvíli hraní si zvyknete při vstupu do lokace automaticky
kliknout na lupu,kterou autoři do hry moudře zabudovali,a která vám zobrazí
všechny věci v místnosti.Puzzle,až na několik vyjímek,jsou buď snadné,v lepším
případě,nebo otravné,v případě horším.Otravné puzzle spočívají většinou
v tom,že bez jakékoli logiky musíte něco přepínat nebo přesouvat sem a
tam,abyste zjistili správnou kombinaci.Navíc tyto kombinace se generují při
každém novém spuštění hry,takže upřímnou soustrast Karlovi,který dělá
návod,opravdu bych při psaní nechtěl být v jeho kůži.A tak se původní
napětí rozmělňuje a ztrácí,nemalou zásluhu na tom mají občasné hlášky Nicole(tedy spíše jejích tvůrců),která je
zjevně milovníkem počítačových her a filmů-prohlásit v bytě
obklíčeném policií,že tohle není Counter Strike,takže nemůže vyjít a všechny
postřílet,opravdu na dramatičnosti nepřidá.(Odkazy na hry nebo filmy vás provázejí po celou hru)Navíc tvůrci při sledování
svých oblíbených filmů asi nedávali pozor,protože o práci agenta FBI nemají ani
tu pověstnou páru.Já sice taky moc ne,ale myslím,že pokud je Nicole
v časové tísni-vrah může udeřit každou chvíli-a osoba z civilního
sektoru Nicole oznámí něco ve smyslu“Jaja,děfenko,šeknu ti,co potfěbuješ,ale mufíš
mi pfinést žuby,které jsem si někde položila“,bude asi blíže pravdě následná
krvavá scéna,v které Nicole dotyčné osobě zničí i zbytek obličeje,než představa
autorů,že se Nicole vydá zmíněné zuby hledat.A protože v podobném duchu se
nese prakticky celá hra,původně plánovaný horor se mění na ne příliš povedené
dobrodružství ve stylu Indiana Jonese.Mystično a pronásledování vraha se mění
na pobíhání sem a tam,abychom někomu něco přinesli a on nám za to řeknul,že do
dveří WC se musí pořádně strčit,protože jsou zarezlé,nebo pobíhání „lineární“,i
když máme před sebou toaletní papír,Nicole se pro něj musí vypravit,až když ho
opravdu potřebuje,pokud možno z co největší dálky(Nechci spoilovat,tak uvádím imaginární
případy,to jen,aby se pak někdo nedivil,že nikde ve hře WC papír nebyl..)
Navíc mi postava Nicole Bonnet příliš nepřirostla
k srdci,ve svém černobílém obleku vypadá občas jako Michael Jackson(když jí někdy její černá
kadeř spadla do čela,běhal mi z toho
mráz po zádech),což
byl dosti pádný důvod,abych se na ní během hraní díval co nejméně.Jinak po
grafické stránce,co se týče videosekvencí,odvedli autoři dobrou práci,hudební doprovod
má sice v sobě to správné tajemno,ale hru samotnou to zachránit
nedokáže.Ovládání je klasické,jedním myšítkem věci prohlížíte,druhým
používáte,inventář vespod na liště,můžete v něm věci kombinovat,a aby
nebyl hráč zmaten desítkami předmětů,čas od času se vám inventář automaticky
pročistí od nepotřebných věcí.Hra nemá tendenci padat ani zamrzat,to se City
Interactive musí připsat k dobru-a že jsem se snažil zůstat někde ve zdi
nebo něco podobného.Co se mi ovšem nepodařilo na poli jednom,toho jsem si více
než vychutnal na polích jiných.V Credits je uvedeno asi deset
testerů,předpokládám,že testovali zadarmo-pokud ne,měli by urychleně výdělek
vrátit.Dvojklikem myší se postava Nicole uvede do běhu,buď při přesunu
z místnosti do místnosti,nebo když chce sebrat předmět na druhém konci
místnosti,či si v něm s někým pokecat.Bohužel tento běh pro něco
funguje pouze tak v polovině případů,v druhé polovině se musíte pohodlně
usadit a čekat,až Nicole k předmětu či postavě krokem loudavým konečně
dorazí(Protože nejde o
náhodná selhání,vyskytují se vždy ve stejných místech,pokud hru hrajete
podruhé,víte už,kdy dvojklikem přiběhnout kousek od osoby a teprve potom si
s ní promluvit)No,dobra,říkám
si,možná na to testeři
přišli,nahlásili,ale nebylo v silách enginu tenhle problém odstranit.Co si
mám ale myslet o smyslu testování v případě,že mobilem zavolám své
sekretářce,aby mi zamluvila lístky na letadlo,ujdu dva kroky a Nicole
automaticky zavolá sekretářce to samé???Mimochodem,tohle je asi nejzajímavější
moment celé hry-tenhle telefonický hovor se zasekl tak hluboko,že i když se
vrátím ze zmiňovaného letu,pokaždé,když zavolám sekretářce,výše uvedený hovor o
rezervaci lístků se opakuje zas a znova.Asi tak po desetině celé hry/děj se odehrává během deseti
dnů/ se mi vybavila
jiná hra,Belief & Betrayal-obě
hry dostaly do vínku obrovský potenciál v podobě tématu,ale obě ho,ke své
škodě a k rozčarování hráčů,nedokázaly využít.
Shrnuto,podtrženo-Art Of Murder bych možná doporučil
někomu,kdo s hraním začíná*časem
jsem si to rozmyslel,nedoporučil bych mu ji,mohl by si o adventurách jako
takových vytvořit mylný špatný dojem*,nováček na herním poli by možná ocenil linearitu a
jednoduchost,při které nemůže na delší dobu zakysnout,ale pro zbytek hráčské
populace,která je,co se týče rituálních a sériových vražd a mystických témat
všeobecně namlsaná tituly jako Broken Sword,Gabriel Knight,Still Life,Post
Mortem a jiných,nebude asi Art Of Murder ničím jiným než pro mne-obrovským
rozčarováním.
Slova útěchy autorům na závěr-předpokládám,že Art of Murder
je prvním větším dílem grupy z City Interactive.Berte to tak,pánové a
dámy,každý začátek je těžký,neházejte flintu do žita,chce to jen dopilovat tu i
tam pár detailů,a možná si pak vaši příští adventuru s potěšením zahraju a
všem doporučím.Okej..?..:-)
M_K
Náhledy fotografií ze složky Art of Murder – FBI Confidential