Tale of Hero
6.listopadu 2008 Autor
recenze-Midnight Knight
Dříve,než se pustím do hry samotné,musím se s něčím
svěřit,už to ve mně vře jak v papiňáku a potřebuje se to dostat ven.Ano,ti
co se celou dobu domnívali,že Midnajt je magor a masochista k tomu(sám
patřím k těm,co si to sice mysleli,ale věřil jsem,že když se zatáhne za
záchrannou brzdu,dokáže to Midnajt zastavit-nedokázal),měli pravdu,která se teď
ukázala v celé své nahotě a kráse..ehm..no,tak jen v té nahotě.Nebudu to
zbytečně protahovat,poté,co jsem po neblahých zkušenostech se SeVen
M*mimochodem,dodnes mi neodpověděli na můj kupodivu slušný email,i to svědčí o
serioznosti společnosti* zanevřel definitivně na češtinu ve hrách,a hrozným
dabingem ve Fenimore Filmore krátkodobě i na angličtinu,potřeboval jsem nějakou
změnu,něco,co by mě restartovalo.Nějakou výzvu to chce,Mide,našeptávalo mi mé
druhé já,a,jako vždycky,jsem ho poslechnul.Tale of Hero jsem si tedy pořídil
v jazyce,kterému rozumím ještě méně než němčině(z které znám tři,no,dneska
už možná čtyři slova,všechna ale na veřejnosti nepoužitelná),v jazyce,z kterého
jsem,vyjímečně s matčiným požehnáním,celou školní docházku propadal,v
jazyce,který společně i s jeho uživateli z hloubi duše nenávidím a
nenávidět budu.Poznámka-i když jsem rasista,tohle s tím nemá nic
společného,kdysi jsme si prostě navzájem slíbili „na věčné časy“,no,a já svoje
slovo držím.Pokud někdo pořád ještě neví,o který jazyk tady jde,bohužel,všechny
dostupné nápovědy jsem vyčerpal,zkuste to u přítele na telefonu.Vzhledem ke všemu
výše uvedenému mi logicky unikalo,o co přesně vlastně v příběhu hry jde,i
když rámcově jsem něco přeci jen pochopil,alespoň se tedy nemusím rozptylovat
obsahem a můžu se více soustředit na to,jak na mne celá hra působila.A jdeme na
to,omlouvám se za menší zdržení,ale mám za to,že když se čtenář nedozví,o čem
hra je,má právo alespoň vědět,proč tomu tak je,a že hra samotná za to nemůže.Tale of Hero je jedním slovem pohádka.Tím bych mohl
s klidným svědomím skončit,ale vzhledem k očividnému nepoměru mezi dříve
napsaným a výslednou jedinou větou by to přeci jen bylo vůči hráčům poněkud
nefér,takže to rozvedu trochu víc.Tale of Hero od Future Games je pohádka jak
po stránce obsahové,tak po stránce herní.Future Games snad ani není třeba
představovat,kdo by neznal Posla Smrti nebo NiBiRu-pokud mezi vámi tak
nezodpovědné individuum je,ať se stydí nebo to urychleně napraví,nejlepší oboje
najednou.Ohledně Future Games u mne vládne rozpolcenost(což není nic nového u
člověka,který je rozpolcený pořád),třeba Posla Smrti na straně jedné miluju,na
straně druhé proklínám pro puzzle „zjisti si sám“-možná jsem ignorant,ale kvůli
sestavování slide horoskopu jsem musel hodinu brouzdat po pro mne obskurních
stránkách,abych zjistil,jak jdou znamení za sebou.Stejně tak velikosti
planet,nevím,proč si autoři mysleli,že to zřejmě každý ví nazpaměť.Takže na
počátku vládly poněkud obavy,čeho se od jejich nové hry dočkám,brzo ale byly
obavy zažehnány a místo nich zavládlo nadšení.Začnu obsahem,vzhledem k jazykovému handicapu
to bude poměrně krátká záležitost.Hlavní postava hry,Olaf-pro mě tak trochu
svým vystupováním prosťáček,který si nechá od každého dělat na hlavu,ale možná
jen klame tělem-se díky řízení osudu,a ostatních lidí,setkává s klasickými
pohádkovými vymoženostmi-nachází živou vodu,díky „zlaté rybce“ se dokáže
pohybovat pod vodou,je mu umožněna konverzace s rybami a jinými více či
méně živými potvorami,ať už na souši nebo ve vodě,po určitou dobu má ve sklepě dokonce
démona,no,řekněte sami,co víc by si mohl člověk přát?Každý to může brát podle
svého,ale pro mne je Tale of Hero uklidňující balzám,taková krabička Diazepamu
v dnešním šíleném světě,v kterém,hodně zjednodušeně řečeno,v každé druhé
adventuře zachraňujete v lepším případě celý vesmír,v tom horším čest
amerického prezidenta nebo jeho dcery.Nic proti zachraňování vesmíru nebo něčí počestnosti-to
první dokonce může být užitečné,občas,ale časem už je toho na jednoho člověka
příliš.(Když si tak v duchu počítám,kolikrát jsem už zachránil celou
planetu,na poslední chvíli zneškodnil jaderné bomby,říkám si,že borci ze
Stargate mají ještě hodně co dohánět) Mezi všemi těmi spiknutími
vlád,zednářů,templářů,cukrářů,popelářů a jiných podvratných živlů je Tale of
Hero poklidnou oázou,v které se zastavil čas a znavený poutník adventurista se
může nerušeně kochat krásami kolem sebe,bez obav,že mu svět vybuchne pod nohama*Zřejmě
je to mým přístupem ke světu,ale nikdy jsem nepochopil,proč všechny padouchy
tolik láká „take over the world“-být padouchem já,nakradu si pár
miliard,odstěhuju se na opuštěný ostrov s pravidelným přísunem alkoholu,hezkých
slečen,nových her-a zbytek populace ať si dělá,co se jí zlíbí,moje komunikace
s okolním světem by tím skončila*V Tale of Hero samozřejmě jsou „bad
guys“-i když občas dost obtížné zjistit,jestli je dotyčná kreatura on,nebo
ona-ale takoví poklidní,sice občas lidem znepříjemňují život,takže je nutné na
ně udělal bububu,ale kdybyste se jich zeptali,jestli nechtějí vládnout světu,asi
by se vám vysmáli,nebo znechuceně prchli co nejdál od takového šílence.Svým
celkovým pojetím mě hra nejvíc asi připomněla už dosti fousatou pohádku
„Fable“,tedy,abych byl přesný,asi tak tři čtvrtiny to připomínaly.Future Games
totiž opět nezklamaly,a stejně jako dost netradiční konec Posla Smrti,i Tale of
Hero má zakončení,které se tak trochu vymyká zaběhaným pohádkovým normám-ale o
co jde,to si musíte prožít sami na vlastní kůži,jediné,co k tomu můžu
říct,že to opravdu stojí za to.Ovládání,grafika,a všechny ty nesmysly,které nás nutí
pořizovat si co dva roky nový hardware,vůbec.Ovládání je klasické Futurovské „intuitivní“(pro
blbce,jak si to překládám já),jedním myšítkem věci prohlížíte,druhým
sbíráte,předmět z inventáře,pokud se dá někde použít,se stane nad danou
oblastí aktivní.Takže,i pokud nerozumíte jedinému slovu,co se po vás vlastně
požaduje,stačí trpělivost,každým předmětem přejet po všech lokacích,až najdete
místo,kde se dá upotřebit,a je to.Kdybych hrál hru v angličtině,asi bych
tohle usnadnění zkritizoval,takhle to pro mne byl vítaný pomocník-z toho
vidíte,jak pohled na jednu a tu samou věc dokáže být relativní.Co hráči může
podstatně ztížit hraní,je skutečnost,že některé předměty buď nejsou
„vidět“,dokud předtím neuděláte vše,co bylo zapotřebí udělat,nebo vidět sice
jsou,ale nedají se použít.Takže nebudete už jednou vytěženými lokacemi jen tak
prolétat,jako u jiných her,protože tam nic není,ale naopak,budete zjišťovat,kde
se co změnilo,přibylo,co tam dřív nebylo,nebo bylo,ale nešlo sebrat.Pro mne
osobně to byla vítaná změna oproti stereotypu,i když,začátek hry pro mne byl
kvůli tomu krušný,a to tak,že hodně.(Pro upřesnění,mohla za to moje
blbost,jaksi jsem pozapomněl,že i tohle je jedna z „Futuráckých“ tradic)Asi
čtyřikrát jsem hru rozjel,dospěl pokaždé do stejného bodu,kdy nešlo nic
udělat,jednou jsem celou hru přeinstaloval,zkoušel dělat věci různými
způsoby,nic.Nakonec jsem dospěl k závěru,že ve hře je asi chyba,kvůli
které se vždy ocitnu ve slepé uličce,a pustil jsem si svých oblíbených 500 mil Indianapolis.Když
jsem,jak je mým dobrým zvykem,kdesi v půli dvacáté míle havaroval,vrátil
jsem se s pročištěnou hlavou k Tale of Hero,a ece homo,když jsem se dostal
do kritického místa,objevil jsem na stropě aktivní flek,který tam ze začátku
nebyl-a pak už to jelo jak po másle.Také jsem s potěšením zjistil,že hra
je poměrně dlouhá-i když to může být,vzhledem k občasnému bloudění,dojem
ryze subjektivní-no,ve srovnání třeba s Goin’ Downtown vyhrává,a to
celkově,na celé čáře.Ve hře nejsou kupodivu žádné slide puzzle,kombinace
k sejfu ziskané z deseti zaprášených deníků a jiné lahůdky,které
srdečně ve hrách nesnáším,a i když jsou řešení úkolů většinou velice snadná,občas,když
přehlédnete nějaký životně důležitý předmět,dokážete se pak na dost dlouhou
dobu zaseknout.Tale of Hero si neklade žádné vysoké intelektuální cíle,je
tím,čím má správná pohádka být-přístupná jak pro desetileté děti,tak i pro
ostřílené staré adventuristy,kteří si potřebují odpočinout od překombinovaných
příběhů.Hra nemá tendence padat,spíš naopak,což mě paradoxně dost vynervovalo-nedá
se totiž shodit na lištu,takže když jsem psal návod,musel jsem hru celkem
několiksetkrát ukončit a znovu rozjet-napsat větu,najet hru,udělat jednu
věc,ukončit hru,napsat,najet..etc,ke konci jsem zobal Brufen jako by to byly
lentilky.Naštěstí se ve hře nekonají žádné mohutné loady,takže to byla vždy
záležitost několika vteřin-na rozdíl od nových Hardy Boys,které jsem dočasně
znechucen odložil,protože každý přechod z jedné lokace do druhé doprovázel
půlminutový load.Jednu podstatnou vadu na kráse Tale of Hero ale
má-obydlenost,tedy spíše vysílenost lokací.Klidně si říkejte,že jsem
šťoural,který musí všude něco najít,ale když vesnice pozůstává z vašeho
domu a hospody(jo,a bažiny),mezi nima pendlujete sem a tam,tam a sem,promluvíte
si akorát se dvěma lidma,tak mě to prostě vadí.Jinak je grafika „Hera“,stejně
jako pohádka celá,kouzelná-a i kdyby nebyl jediný další důvod,už jen pro ten
pohled z podmořského útesu na hladinu kdesi nad vámi stojí za to si hru
zahrát.
(obrázek Útes)
M_K
Tale of hero
(Michal, 16. 8. 2015 11:47)