Jerusalem-Cesta do svaté země
8. 10. 2005
Ovládání hry: používáte pouze myš.Menu je přehledné a tudíž byste neměli mít problém.Vyčerpejte vždy všechny dialogy.Jsou pro posun ve hře velmi důležité. Pompei aneb hrdina se vrací. A právě tato hra má s Jerusalemem společného hrdinu. Pokud jste totiž o hře Pompei alespoň slyšeli, pak možná víte, že Jerusalem je volným pokračováním.Po Pompejích se s Adrianem ocitáme v roce 1552 v oáze den cesty od Jerusalema. Zde zachrání život muslimovi jménem Ozdemir, o němž se později dozvídá, že je vyslancem samotného vladaře Solimana. Ozdemir je Adrianovi zavázán a když pozná i jeho další kvality (Adrian mimo jiné umí řecky, latinsky, hebrejsky a francouzsky), rád přijme jeho prosbu a stane se mu průvodcem po cestě do posvátného města.Když společně dorazí do Jeruzaléma, setkávají se s guvernérem, správcem města. Od něj se dozvídají, že nedávno nalezená Abrahamova dýka (dýka, kterou měl Abraham obětovat svého prvorozeného syna na důkaz jeho oddanosti k Bohu) byla ukradena a navíc byla zlodějem unesena i správcova dcera Hykmah. Správce oba muže tedy požádá o pomoc při pátrání po obou pokladech.Příběh začíná...
Adrian je probuzen hlasem, který říká ,že Sophia je znovu v nebezpečí a on musí jít do svatého města.

Oáza
Otočte se a jděte ke stromu s úlem.Seberte koberec. Podívejte se do ohně a zvedněte kámen,který v ohništi je. Jděte dvakrát vpřed a zvedněte palmovou větev vedle jámy v písku.Vlezte do díry a vidíte, že nemůžete zatím nic dělat. Stoupněte si před díru a klikněte směrem dopředu před díru.Spustí se animace ,kdy vidíte že z pouště k vám běží starší muž jménem Ozdemir a křičí ,že beduíni z pouště zabili jeho muže a že se musí skrýt.Nyní vám vpravo nahoře běží čas,takže musíte rychle jednat. Otočte se a běžte k díře. Umístěte koberec přes díru.Najeďte kurzorem doprava a vezměte písek a dejte ho na koberec. Vezměte palmovou větev a trochu se otočte doprava jakoby před díru,


Guvernérova Posádka:
Brána-nejdříve klikněte na Adriana a klikněte na zeď.Uvidíte hradby a bránu z ptačí perspektivy a něco se i dozvíte.Pak klikněte na Ozdemira a on půjde přímo ke stráži. Stráže jsou Janičáři, děti křesťanů ,jedni z nejstatečnějších a nejbojovnějších válečníků v historii lidstva. Ozdemir oznamuje stráži že je poslem vladaře Solimana a musí okamžitě vidět guvernéra.Janičář si přečte listinu a vy vstupujete do nádherné zahrady. CD 2
Zahrada - Ozdemir je Solimanův emisar a má pomoci guvernérovi v trapné situaci - dřevěná starověká dýka byla nalezená ve výkopu u zdi. Je to dýka Abrahamova kterou obětoval svého syna na žádost pána.Problém je v tom kdo by měl vlastnit tuto svatou památku a relikvii.Promluvte si s Ozdemirem o všem.Až vyčerpáte všechna témata tak pro vás přijde pobočník guvernéra Ibrahim a odvede vás k němu. Guvernér je správce a soudce. Bůh žádá Abrahama obětovat jednoho z jeho synů (Ishmael nebo Isaac). Ishmael, prvorozený potomek Abrahama byl egyptský Agar. Isaac narozený jako Sarah ve věku 90let, byl předchůdce židů. Arabové a část Židů měli stejné předky a stejnou krev. Guvernér je starý přítel vladaře Solimana, jehož čtyři synové zemřeli v boji o Budapešť.Guvernérova manželka je také mrtvá. Guvernér má jen dceru Hykmah.
Hlavní místnost - Guvernér je zoufalý protože dýka byla ukradená a jeho jediná dcera Hykmah byla unesena Hayyatem, fanatickým kazatelem.
Vězení - Kazatel Hayyat napsal na zeď slova ve třech jazycích a mapách. Guvernér vás požádá,aby jste našli jeho dceru a radit se můžete i se Sufisem ,který je v knihovně.Promluvte si s Ozdemirem o všem a proklikejte okolo sebe vše co proklikat jde.Hlavně se podívejte na zeď kde jsou ty tři hádanky,které musíte rozluštit- Hykmah je jako její zesnulá matka, Layla. Ona je velmi milována lidmi v Jerusalemě. Sufis je duchovní vůdce,který cvičí extázi a rozjímání. Klikem u spodní černé oblasti se dostanete k režimu zvětšení. Mapa ukazuje okresy Jerusalema.Podívejte se taky na ptačí klec za Ozdemirem.Vyjděte z vězení a vidíte mapu domu guvernéra.

Rozluštění kódu:
Knihovna - Sufis zdraví Adriana jako cizince.Promluvte si se Sufisem o všem a vyčerpejte všechny témata. Hykmah je Sufisova přítelkyně a studentka.Více o tom zjistíte z hebrejštiny a Arabské abecedy ,tedy knihy kterou si po rozhovoru se Sufisem vezměte z jedné police v knihovně.

Nyní jděte do zahrady k Youssef al-Bakrimu,je to kaligraf, který pracuje v zahradě.Najdete ho uprostřed zahrady



Knihovna -promluvte si se Sufisem a Adrian ho žádá, aby vám dal přečíst tři svaté knihy. Sufis vám je ukáže ,jednu po druhé,ale musíte zadat správný číselný kód.Tři svaté knihy jsou vypsány

Vězení - Promluvte si s Ozdemirem a snažte se najít způsob, jak vložit slova do map.
Zahrada - Promluvte si s kaligrafem o slovech na stěně ve vězení,ale on někam založil brýle a vy mu je musíte pomoci najít.Jděte doprava a na konci dlážděné cesty je bazének.Jděte k němu a napravo vezměte lesklý kámen.Přiletí však pták,kámen vám vezme z ruky a odletí s ním do hnízda.Nyní se vraťte zpět ke kaligrafovi a jděte na druhou stranu ke druhému bazénku a zvedněte větev.Opět se vraťte k druhému bazénku a vedle něj vpravo vidíte strom a na něm hnízdo.Použijte větev z inventáře na hnízdo.Adrian vezme brýle z hnízda a vrátí hnízdo zpět na strom. Dejte brýle kaligrafovi.
Vězení:Kaligraf jde s vámi do vězení prostudovat obrázky na zdi a také přiletí pták přes okno a vletí do ptačí klece.Pohovořte s kaligrafem o všem až do okamžiku ,kdy si začne slova ze zdi malovat. Něco ještě chybí, ale řešení je blízko.Po rozhovoru s kaligrafem se podívejte na ptáka v kleci a na jeho nohu.


Hlavní místnost - Ozdemir informuje guvernéra o třech místech odvozených od záchytných bodů. Guvernér se zeptá Adriana zda je schopen najít dýku i jeho dceru.Ocitáte se s Ozdemirem u hlavní brány a máte tu i novou mapu s novými lokacemi.
Svatý hrob - Jděte kupředu a zahněte doleva.Promluvte si se dvěma stojícími lidmi .Je to muž a žena. Oni jsou hladoví a myslí si, že muži ,kteří stojí kousek vzadu u jakéhosi kruhu na zemi jsou velkorysí a ,že by mohli obdarovat dva chudáky.Jděte si promluvit s muži co stojí u toho kruhu na zemi.Poté si běžte promluvit dozadu vlevo s mnichem .On vám řekne,že znamení se objevovalo vždy na úsvitě a pokud hodíte mincí na znamení tak se přání pravděpodobně splní .Klikněte na kruh a pak z inventáře použijte mince a házejte je na ty zlaté mince v kruhu.Tím je vždy vytlačíte ven a ony se uloží vedle kruhu vlevo nahoře.

Guvernérova rezidence:
Ozdemir se setkává s Adrianem před bránou a ptá se po zprávách.Promluvte si o všem. Jděte ke guvernérovi,promluvte s ním a vyčerpejte všechny témata.Po diskuzi zahněte doprava a jděte ke stráži u dveří a podívejte se vlevo na mísu s ovocem.Vedle leží nůž.Vezměte si ho a v inventáři ho použijte na datle.V animaci vidíte,že v datlu je zpráva a opět hovoříte s guvernérem.Až domluvíte tak se vám objeví mapa guvernérovy rezidence a vy jděte do knihovny. Knihovna - Promluvte si se Sufisem o všem a vyčerpejte veškerá témata.Dozvíte se spoustu zajímavých a užitečných věcí.Nyní běžte do vězení.
Vězení - Adrian a Ozdemir spolu hovoří - musí najít cosi v trojúhelníku.Vezměte si ze stolu nůž, hřebík,konvici s vodou a kus látky.Nyní se otočte kousek doleva a vezměte si barvivo,prázdnou misku a prázdný kalamář.Poté v inventáři vezměte plný džbán vody a klikněte na prázdnou misku.Miska je nyní plná vody a klikněte na misku barvivem a pak vezměte prázdný kalamář a klikněte na misku s barvivem.Máte nyní plný kalamář.Jděte ke třem obrázkům na stěně.Klikněte na stěnu a obrázky se vám zvětší.V každém obrázku je určitý bod na který když najedete tak vám bude signalizovat ,že je třeba něco udělat.V inventáři si vezměte plný kalamář a najděte si na obraze vlevo aktivní místo a klikněte na něj kalamářem,pak to samé udělejte i na pravém obrázku a nakonec i na tom středním.V animaci vidíte ,že se vám vytvořil jakýsi trojúhelník ,táhnoucí se přes všechny tři obrazy.Uprostřed je něco jako zátka

Svatá hrobka - Jděte vpřed a promluvte si se ženou za Ozdemirem.Je to vdova Pichonová.
Hayyatův dům -Hned za dveřmi je truhla s Davidovou hvězdou se třemi zámky. Jděte dozadu do sousedního pokoje a otočte se k obrazu vpravo na zdi.Klikněte na obraz znovu, Adrian sundá obraz a odhalí klíč ,který je za jakousi folií a zatím nejde vyndat. Otočte se a otevřete truhlu. Odstraňte látku a vidíte baňku plnou škorpiónů. Jděte dopředu a u dveří si vezměte tyč.Pozor!! pokud nyní otevřete dveře tak hořící lampa spadne na zem a všechno zapálí a je konec!Proto si předtím uložte hru.Vyjděte ven a hned vpravo a uvidíte takové dřevěné okénko nahoře.Použijte na něj tyč z inventáře.Tím okénko otevřete,plamen svíčky zhasne a vy konečně můžete dveřmi vstoupit .Vezměte si lampu ze země,Davidův klíč,dláto a něco jako špičatý bodec.Jděte ke klíči na zdi a uvidíte v animaci broučka jak se dotkne folie a okamžitě zemře.Musíte tedy najít bezpečný způsob jak se klíče zmocnit.Vyjděte ven ,opět zahněte doprava a vlevo venku sedí tlustý kovář.Jděte k němu ,pohovořte s ním a on vám dá takovou trubičku.Tu spojte v inventáři se špičatým bodcem a máte nyní něco na způsob měchu.Vraťte se ke klíči a použijte měch na folii.Měch nasaje jedovatý plyn z folie a vy už jen dlátem propíchněte folii a vezměte si klíč.Škorpióní past - Nyní použijte otrávené měchy na baňku se škorpióny,tím je zabijete.Opět použijte měchy a tím z baňky vysajete jedovatý plyn zpět do měchů.Dlátem rozbijte baňku a vezměte si srpkový klíč.Nyní máte všechny tři klíče a tak běžte k truhle u dveří vedle Ozdemira.Truhlu klíči otevřete a vezměte si Talith - rituální modlitební šál,zlatý kříž a modlitební podložku.Ukažte všechny položky Ozdemirovi. Adrian a Ozdemir si uvědomí,že pasti nastražil někdo jiný a ne Hayyat. Pasti jsou vytvořeny nedávno ,v době kdy byl Hayyat ve vězení.Objeví se vám opět mapa.Jděte nejdříve ke svatému hrobu. Svatý hrob - Ukažte mnichovi zlatý kříž a vyčerpejte všechny témata.Dozvíte se spoustu zajímavých věcí.Na mapě jděte do Ramban Synagoga.
Ramban Synagoga - Jděte ke dveřím do synagogy a ukažte Talith z inventáře Isaacovi,který stojí u dveří.Je dost ukecaný a rozhovor s ním je dost dlouhý ,ale opět se dozvíte spoustu zajímavých skutečností.Až s ním dohovoříte tak jděte opět na mapu a měla by se vám tam nově objevit zeď nářků. Zeď nářků-Kalonymus, rabín se modlí u zdi nářků.Jděte tedy vpřed a doleva a promluvte si s Kalonymusem o všem.Zjistíte i to ,že z Burgosu roku 5252 který je rokem 1492 /naskočí vám opět čtyřmístný číselník,takže tam zadáte tento letopočet/v křesťanském kalendáři (podívejte se do kalendáře v inventáři)byli židé vysídleni ze Španělska. Hayyat je 67letý stařec,je rok 1552, takže je narozen v roce 1485. Hayyat je Žid odpadlík a on si vytvořil vlastní náboženství, které je mixem tří náboženství.Jděte na mapě do Madrassa tankyzziya.
Madrassa tankyzziya -ukažte šejkovi modlitební podložku a opět s ním pohovořte o všem. Hayyat byl ve spojení s Futuwwahs, rytířskou skupinou ,která věřila a bojovala za sociální spravedlnost.Opět jděte na mapu a klikněte na svatý hrob.
Svatý hrob -Pokud jste udělali vše správně a vyčerpali všechny rozhovory se šejkem tak se okamžitě objevíte u kováře, Ibn Nura.Dozvíte se, že Hayyat je kazatel narozený ve Španělsku Žid,který se odstěhoval do Portugalska, prodaný do otroctví k muslimům a koupený křesťany.Pláč vdovy a její zoufalé hoří,hoří vás upozorní na zloděje ,který vyběhne z domu do ulice. Zvedněte tyč vlevo od kováře.Klikněte vpřed,v inventáři si vezměte tyč a klikněte na prchajícího zloděje.Nyní stojíte před hořícím domem.Kovář vám dá knihu ,kterou zachránil a zpupný zloděj říká ,že nebude mluvit a že dny guvernéra jsou spočteny.
Guvernérova rezidence:
Hlavní místnost- Diskuze ukáže,že Hayyat nemohl provést vše z čeho byl obviněn a že Abrahamova dýka je zamčena v Ibrahimově stolu. Ibrahim byl asistent guvernéra 30 let a zachránil mu i život.Po diskuzi zůstanou v místnosti sami jen Adrian a Ozdemir.Ozdemir bude tajně hlídat vězně ve vězení a Adrian zkontroluje Ibrahima. Noční rezidence guvernéra
Knihovna - Promluvte si se Sufisem o všem.Ibrahim nemá žádné potomky a chce si vzít Hykmah za manželku. Koridor - Klikněte na koridor na mapě.Promluvte s Janičařským strážným.Stačí mu zadat jen první otázku. Klikněte znovu na koridor na mapě a půdorys koridoru je vidět.Uložte si hru ,ale není to zas tak těžké dostat se dál. Kdykoli stráž je k vám zády utíkejte kupředu a rychle do výklenku

Ibrahimův apartmán
Podívejte se na levou zeď a vidíte uzavřenou vitrínu .Otočte se doleva a díváte se přímo na meč na zdi.Vytáhněte ho z pouzdra a podívejte se na leptané ostří - MOHACS 932./

Vejděte dovnitř do pokoje a vezměte si tepanou karafu na stolku. Otočte se vlevo a vezměte si misku s cukrem a šídlo a hned vedle si vezměte misku na uhlí,která je zatím prázdná.Jděte k oknu u postele a vezměte si nůž.Jděte k otevřenému ohništi a z inventáře na něj použijte prázdnou nádobu na uhlí.Nyní v inventáři máte nádobu se žhavým uhlím. Otevřít krabici - Umístěte nádobu se žhavým uhlím do dolní části topení odkud jste jí předtím vzali. Použijte z inventáře karafu na horní nádobu,poté misku s cukrem,použijte míchadlo a nakonec vložte šídlo.To vám trochu nabobtná a máte nyní výborný šperhák na otevření krabice.Klikněte v inventáři na krabici a pak použijte z inventáře šídlo na zámek u krabice.V krabici jsou tři svitky písma.Přečtěte si je.Vyjděte z apartmánu a stejnou cestou jak jste sem přišli i odejděte. Hlavní místnost -Mluvíte s guvernérem a říkáte mu vše co víte o Ibrahimovi. Dejte guvernérovi Hayyatův dopis z vašeho inventáře. Adrian se zeptá Ozdemira na svaté místo.Ozdemir toho moc neví,ale Sufis by mohl vědět víc.
Knihovna -Promluvte se Sufisem.Svaté a zakázané místo je Haram as-Sharif,katedrála a Al-Aqsa,největší mešita v Jeruzalémě . Sufis se stává průvodcem Adriana k Haram as-Sharif a Al-Aqsa. Zavírají se vám oči a vše mizí jako když se foukne do domečku z karet.Nyní musíte opět vystavět katedrálu vy sami.V inventáři máte stavební díly a je na vás jak je správně poskládat.Pokud by jste nevěděli tak se podívejte na přesné pořadí jak katedrálu znovu vystavět.


Prozkoumejte všechna místa, nejprve mešitu a pak katedrálu, Sufis vám vše vysvětlí. Když jsou všechna místa vysvětlena tak jděte ven dveřmi katedrály k budově ,která má malou kopulí a objeví se vám nápis 'Otevřete vaše očí./

Pokračování Hayyatovy zprávy
Hlavní místnost - Hayyat poslal zprávu pro Adriana. Adrian má přinést berana, rybu a lva k lomu Solomona a stát Hayyatovým učedníkem.Promluvte si s guvernérem. Ozdemir říká, že beran jsou židé, ryba jsou křesťané a lev jsou muslimové. Lom Solomona je vně města u opevnění. Adrian pozve ke guvernérovi na rozhovor vůdce tří náboženství - Archimandrita, Rabbi Kalonymuse a šejka Abd el Wahida. CD 1
Lom Solomona - tři vůdčí postavy náboženství v Jeruzalémě vyvolali odpor proti tomu, že Hayyat chtěl využít všech tří náboženství.Promluvte si se všemi třemi vůdci. Otočte se a ze země seberte pergamen. Čtěte pergamen -beran, ryba a lev ukazují správný směr .Použijte pergamen na každého z náboženských vůdců.Každý z nich vám řekne určitou věc a až vyčerpáte všechny témata tak se otočte a vezměte si kbelík s vodou ,který je opodál.Jděte rovně vpřed k tunelu ,ne doleva ke kbelíku ,zde byste propadli podlahou a byl by konec. Stojíte před dvojkolovým kočárem s prkny na stranách ,ale v přední části prkna chybí.Otočte se doleva a vezměte prkna.Prkna použijte na dvojkolový kočár. Klikněte na předek kočáru a Adrian tlačí vozík s náboženskými vůdci skrz oheň. Oni projedou ohněm na druhý konec.Postupujte tunelem a na rozcestí zabočte vlevo až dojdete k díře před kterou jsou dlaždice


Zahrada v rezidenci guvernéra - Rabín přísahal, že dýka se rozpadla na prach. Ozdemir řekne vladaři Solimanovi,že nůž byl padělek a že hádka tří náboženství i přes Abrahamovu dýku je zažehnána. Ozdemir hledá Adriana ale ten už je pryč. Hykmah říká, že Adrian se jí zeptal na divnou věc, usmál se a zmizel.
otázka byla jak se její jméno řekne v Řecku? Sophia. No a to už je konec této náboženské pohádky........ Uložené pozice
Čeština
Demo
Recenze
Videoukázka
Obal na cd(dvd)
Náhledy fotografií ze složky Jerusalem-The Three Roads To The Holy Land
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář