Klasická point and click adventura posledních let-to znamená inventáře málo,pohyb omezený většinou na jednu lokaci,nezbytná klávesa TAB na zobrazení všech předmětů,při kombinaci dvou předmětů se ukáže zelená ikona,pokud chcete kombinovat věci,které k sobě patří,takže míst,kde se dá zakysnout,je opravdu málo.Nicméně doporučuji každý předmět před i po použití prohlédnout-pravou myší,občas se dozvíte podstatné věci,bez kterých se nedá pokračovat-levou myší se předměty kombinují,používají etc.(Poznámka-věci se dají prohlížet třeba i v inventáři,základní informace o předmětu můžete získat i tlačítkem Akce,v návodu toto prohlížení většinou nijak nespecifikuji,s nadsázkou,ale jen malou,se dá říct,že prohlížení věcí je pro mne věc stejně automatická jako dýchání,a to taky v návodu nepopisuju,kdy se nadechnout a kdy vydechnout.Takže pokud si myslíte,že jste udělali vše podle návodu a výsledek se stejně nedostavil,zkuste vše prohlédnout i jinými způsoby)V průběhu hraní ovládáte střídavě dvě postavy,Laru a Maxe,takže vynechávám dělení podle kapitol,kterých je podle názvů v savech celkem sedmnáct a omezím se jen na dělení Lara-Max.
Lara
Jsme u Lary doma,zatímco v pokoji vyzvání telefon,Lara se sprchuje-musím vás zklamat,kromě částí končetin není víc vidět-až Lara,oděná jen do osušky vyleze a zaparkuje u aparátu,ujímáte se ovládání.Vidíte,že bliká záznamník,tak na telefon klikněte,máte vzkaz od šéfa,Ostankovic vás svým zdvořilým způsobem(během hry jsem ho slyšel jen řvát) žádá,ať zvednete svůj zadek a ozvete se mu,takže by nebylo od věci najít svůj mobil.Pokud necháte Laru běhat po bytě jen v ručníku,odmítá cokoliv dělat nebo sebrat,kromě pár vyjímek,takže přeběhněte na druhou stranu pokoje(pomocí směrové zelené šipky),zapněte televizi,dozvíte se,že Anatoli Abramchikov byl nalezený mrtvý,zapněte televizi ještě jednou,dozvíte se něco málo o vztahu Abramchikov-Ermitage,pak se vraťte do té části pokoje,kde je telefon,vzadu vedle šatníku můžete vytáhnout knihu,Lara si bude chvilku číst,a potom už konečně klikněte na šatník vpravo vedle knihovny,ať se Lara může obléknout.No,v tom ručníku jí to slušelo víc,takže se můžeme aspoň bez rozptylování věnovat hraní.Uprostřed místnosti seberte se stolu obal na CD,jděte směrem k východu z bytu,hrábněte rukou do kabátu po pravé straně dveří,najdete mobil.Klikněte na mobil v inventáři pravou myší-„prohlížením“ budete mobil používat pro telefonování během celé hry-teď si ale můžete zavolat tak akorát z okna,protože mobil má vybitou baterii.Přejděte v byte k počítači,vytáhněte z otevřené mechaniky CD,na které se vesele práší,v inventáři pravou myší klikněte na obal CD,v přiblížení ho kliknutím otevřete a,stále v přiblížení,vložte dovnitř CD.Se stolu vpravo od počítače seberte fixku,může se hodit,a kousek od ní dozadu najdete nabíječku.Seberte jí,přejděte k telefonu,odsuňte odpadkový koš,za ním se rafinovaně schovávala zásuvka,strčte do ní nabíječku a na nabíječku pak připojte mobil.Lara se na chvíli projde po bytě,až se vrátí k mobilu,usoudí,že baterie už bude nabitá,seberte tedy mobil,v inventáři ho pravou myší otevřete,můžete zkusit zavolat Maxovi,ale není doma,takže,sigh,seberte odvahu a zavolejte Ostankovice(jméno v mobilu vybíráte tak,že ho šipkou nalistujete,no,viděli jste snad někdy mobil),máte sehnat Maxe Durand,v Peterburgské Ermitage došlo k výpadku bezpečnostního systému a Max má zjistit,o co šlo,včera bylo pozdě.Naštěstí vám v půlce hovoru odejde baterie definitivně,takže nemusíte šéfa poslouchat až do konce(a pak,že mobily nemají duši)Jen to má malý háček,budete si muset sehnat novou baterii.Vyjděte z bytu,na mapě máte kromě svého bytu muzeum a Interpol,do muzea se Laře nechce,takže jdeme do Interpolu.Před budovou si promluvte s hlídačem Damienem,jděte dovnitř,přivolejte si výtah a jeďte do své kanceláře.Klikněte na počítač,od leva máte složky-pošta došlá,psaní emailů a databáze.V databázi si zatím můžete přečíst jen o zaměstnancích,zjistíte třeba,že Larisa Svetlova(Lara) už má něco přes třicet,nejvyšší čas si najít chlapa(nebo ženskou,co já vím),taky zaregistrujte,že u některých lidí jsou čísla klapky jejich kanceláře,užitečné vědět do budoucna.Pak si přečtěte poštu došlou, všimněte si,že na modré odkazy,ať už jméno v hlavičce,nebo něco v textu,se dá kliknout,přenese vás to do databáze s info o dotyčné osobě nebo věci.Můžete zkusit napsat někomu majl,ale Lara nemá chuť,takže se zvedněte od compu a jděte k telefonu.V přiblížení na něm vidíte cedulku s nejdůležitějšími čísly,zavolejte 302(Muriel),pak 513(Jennings,technik),až skončíte,sjeďte výtahem do přízemí,před budovou předejte Damienovi CD pro Muriel(až se objeví ikony hovoru,zvolte smajlíka nebo mračouna,podle toho,jakou máte náladu,Lara CD předá tak jako tak)Vraťte se do budovy,výtahem jeďte do laboratoře,až se laborant vypovídá,můžete si s ním zkusit párkrát promluvit,pokaždé zvolit jinou ikonu,ať získáte představu,jak většina hovorů probíhá-taky si můžete všimnout,že červená čára nad ikonami dialogů se postupně zkracuje,až zmizí úplně,Lara sama něco odpoví.Potom přesuňte svou pozornost ke stolu s fotkami vlevo od laboranta,v přiblížení použijte na spodní foto fixku,tím fixku položíte na stůl vedle houby a můžete začnout s porovnáváním obrazů.Na horním stojanu si nalistujte obraz,z kterého je výřez ve spodní části stolu(obrázek Obrazy),klikněte na spodní obraz,tím seberete fixku,kterou můžete na obraze dělat značky,nad odpovídajícím místem na horním obraze se vám vznáší lupa.Po pravdě řečeno,buď mi něco podstatného ušlo,nebo nemám pro obrazy nadání,nenašel jsem nic,v čem by se ty mazanice lišily,takže jsem náhodně zaškrtal tři místa,bez ohledu na to,jestli kvůli mému špatnému odhadu zemře Lara potupnou smrtí v hladomorně nebo se vdá za ropného magnáta.Když jsem zaškrtal tři místa,Lara byla spokojené,ergo i já,takže moje křížky na obraze neberte moc vážně-rozdíly v těch místech být mohou,ale pravděpodobnost je asi tak velká,jako když čekáte,že vlivem Maxwellova démona vám začne ve skleničce vřít kostka ledu.Až skončíte s porovnáváním,vraťte se do své kanceláře,u telefonu najdete hnědý balíček.Prohlédněte si ho,Jennings vám posílá novou baterii,seberte jí se stolu a pravou myší si v inventáři přibližte mobil.Natočte si ho šipkami,abyste měli zadní část vepředu,odstraňte kryt,vytáhněte starou baterii a vložte místo ní novou,mobil se sám zavře.Zkuste zavolat Maxovi,nic,otestujte tedy mobil na šéfovi,jo,baterie funguje výborně,šéf na vás opět zařve.Koukněte tedy na normální telefon,zavolejte 302- Muriel,spojí vás s Maxem.
Max
Po rozhovoru s Ostankovic seberte v pravém rohu jeho stolu propustku do Ermitage a v popředí na stolku se samovarem vezměte zapalovač,pak odejděte do deštivé noci-před odchodem si můžete ještě párkrát s Ostankovic promluvit.Jděte až na mapu,přes mapu do Ermitage a dejte propustku hlídači.Ten z ní má radost asi jako eskymák z informace,že v supermarketu mají slevněné plavky,do toho volá Ostankovic.Buď hovor zrušte-mračoun-nebo ho přijměte-smajlík,vyjde to nastejno.Použijte na hlídače zapalovač,Max mu zapálí cigaretu,hlídač se nad ním slituje a pustí ho dovnitř.Takže vlezte do budovy,uvnitř spíš tma než světlo,pokračujte dozadu do další místnosti,tam už je tma úplně,Max si svítí na cestu zapalovačem.Jděte směrem dopředu,až narazíte na pruh světla,jděte do další místnosti.Prohlédněte si obraz na zdi a potom důkladně zátaras s cedulí(pravou myší),zkuste mobil,ale nemá signál,takže se vraťte do tmavé místnosti,jděte k oknu-co nejvíce směrem vlevo,až budete mít signál,zavolejte Ostankovic. Během hovoru uvidíte,jak nějaká postava utíká ven z osvětlené místnosti.Vraťte se tedy do místnosti,kde svítí světlo,vidíte,že zátaras je povalený.Prohlédněte si ho zblízka,v přiblížení seberte kus provazu,na ležícím stojanu vidíte háček,nejde vytáhnout,otočte tedy stojanem na druhou stranu a vytáhněte druhý háček.Po pravé straně zátarasu seberte i druhý kus provazu a jděte dozadu.Až dojdete ke stěně,použijte na ní zapalovač,zapalovačem pak pohybujte sem tam,nahoru dolů,až najdete u země místo,kde je průvan(obrázek Tajné dveře)Na škvíru ve stěně použijte háček a vlezte do otevřených tajných dveří.Ze země seberte dlažební kostku,taková věc se vždycky hodí,prohlédněte si potrubí vpravo,seberte z něj kus izolace,pak dlažební kostkou mlaťte do kusu plechu tak dlouho,až se ulomí.Seberte ho,v inventáři spojte s kusem izolace,zapalte zapalovačem a Max automaticky pochodeň hodí do šachty.Nyní je jedna věc,kterou můžete,ale nemusíte udělat-seberte z inventáře dlažební kostku a dejte ji mezi tajné dveře,takže ty zůstanou pootevřené,možná to bude mít nějaký vliv na konci hry,ale momentálně se to nijak neprojevilo,takže to nechám na vás.Vyzkoušejte žebřík vedoucí dolů,málem se pod Maxem utrhne,takže ho přivažte kusem lana a pak sleze dolů.Pokračujte tunelem do druhé místnosti,uvidíte nějakého mnicha,jděte blíž,při rozhovoru použijte mračouna,Max se rozběhne k mnichovi a sletí do vody.
Lara
Lara sedí v kanceláři a uvažuje,kde je Max(teče mu do bot,a nejen do nich),zvoní telefon,volá Pierre,potřeboval by udělat kalibraci chromatografu v laboratoři.Až skončíte,koukněte do počítače,přečtěte si poštu došlou,odpovězte na Pierrův mail,pak se podívejte do databáze na GCT55-XD,dozvíte se nějaké informace o chromatografu.Vylezte z kanclu,výtahem vyjeďte do laboratoře a podívejte se zblízka na chromatograf.Můžete s ním pohodlně otáčet kolem dokola,takže si na jeho levé straně přečtěte upozornění,e se má použít protokol 3(třeba to pro někoho bude na rozdíl ode mne užitečná informace)na zadní straně chromatografu vidíte,že je odpojený,zasuňte do něj tedy zástrčku,otočte opět tak,aby měl předek vepředu a v jeho pravé horní části stiskněte tlačítko,displej se rozsvítí,stiskněte tlačítko RUN a začněte kalibrovat.Nevím,jestli na to existuje nějaká inteligentní metoda(asi jo,jak se znám),pokud zadáte na displeji špatné číslo,musíte tlačítkem vpravo celý přístroj vypnout,znovu zapnout a po stisknutí RUN zadat čísla nová,dosti otravnou metodou pokus omyl jsem nakonec dospěl ke správnému číslu 2313.Až správně chromatograf nakalibrujete,pípne vám mobil-máte novou poštu.Jeďte výtahem do kanceláře,přečtěte si mail od Pierra o Abramchikově smrti(štěstí,že umřel,i při jeho téměř nulovém výskytu se mi pořád plete s Ostankovic),až vyjedete z počítače,volá Ostankovic,jestli chcete,můžete mu párkrát hovor zrušit,dědek se nedá,za chvíli volá znova,nakonec hovor vezměte a dozvíte se o Maxově nehodě.Po příjezdu do Peterburgu skončíte v bytě své tetíčky,u které Max leží.Navštivte tetu ve vedlejším pokoji,promluvte si s ní,vraťte se k Maxovi a Lara odjede.
Max
Když se Max probere,promluví si se svým bráchou Andre,až skončí,trochu tetičce prošmejdíme byt.Odsuňte závěs nad ledničkou a seberte zelený sprej,je sice vyschlý,no ale co na tom,když je zadarmo.Přečtěte si zprávu od Lary,položenou na počítači a hned se i do počítače podívejte,co v něm máte.Přečte si poštu došlou,pak napište mail Malvinovi,vlevo u dveří,které vedou k tetičce,seberte poznámkový blok a jděte se podívat na tetičku.Nechte si od ní vyložit karty,vraťte se do kuchyně,zavolejte Laře a jděte po mapě na policii.Na lavičce seberte staré noviny,jděte dovnitř na kus řeči s Ostankovic,ten chce,abyste se vrátili do galerie.Nebudeme mu odporovat,všude dobře,kde není Ostankovic,nejlépe,takže jděte po mapě do Ermitage.Jděte až do místnosti se zátarasem,prohlédněte si bezpečnostní kameru nad vchodem a promluvte si o kameře s hlídačem,stojí u obrazu.Podívejte se na fotografie,které má Ostankovic na stole,promluvte si s ním a pak fotografie seberte.V inventáři si je prohlédněte,listujte mezi nimi,klikejte na fotografiích na místo,kde stojí(nebo nestojí)hlídač a na vrchu každé fotografie na čas,kdy bylo foto pořízeno,pokud všechno náležitě prozkoumáte,Max nakonec konstatuje přesný čas,kdy hlídač nebyl na svém stanovišti.Promluvte si o tom s Ostankovic,jděte do Ermitage probrat tu časovou anomálii s hlídačem-a zjistíte,že hlídač zmizel.Max vyjde před budovu a volá tu novinu Ostankovicovi,pak se vraťte do budovy,v popředí hned první haly vidíte chlapa,který tam předtím nebyl.Promluvte si s ním,dozvíte se,že hlídač musel odejít,má nemocnou dceru.Jděte to oznámit Ostankovicovi a pak se vydejte na novou lokaci Makarov.Promluvte si s opilcem na ulici,pak vejděte do obytného domu a zazvoňte u dveří,otevře vám holčička,ale tatínek není doma,sorry.Otevřete hydrant na konci chodby,seberte z něj ředidlo a v inventáři ho použijte na vyschlý sprej.Odejděte na mapu a vydejte se k tetičce.Volá na vás,abyste jí donesli čaj,počkejte,až Andre přestane podpírat kuchyňskou linku,seberte hrnek a odejděte s ním k tetičce.Až čaj předáte,pípá mobil,máte nový mail.Jděte k počítači,přečtěte si poštu došlou,pak napište mail Laře,až dopíšete,zvoní mobil,Ostankovic volá,že mají hlídače za katrem.Napište ještě maila Malvinovi(Max i Lara mají blbý zvyk po každém napsaném mailu zvednout se od počítače) a vydejte se na policii.Max se rozhodne hlídače trochu vyzpovídat,ale nic z něj nedostane.Nejde to po dobrým,nevadí,během pobytu u hlídače vám přijde další mail,až s hlídačem skončíte,zajděte k tetičce,přečtěte si poštu a vydejte se po mapě znovuna Makarov.Jděte kolem auta přes ulici k baru,graffiti na zdi postříkejte svým sprejem a vlezte do hospody.Promluvte si s majitelkou Svetlanou,jděte doleva ke stolu,u kterého sedí punk,prohlédněte si na stole jeho tašku s leguánem a pak si s punkem promluvte.Po zjištění,že jste přeznačkovali jeho teritorium,punk vyběhne ven,seberte tašku s leguánem a jděte taky ven,jako by se nechumelilo.Proč by taky mělo,že.Punk naštěstí zmizel kdesi v propadlišti dějin,jděte k obytnému domu,vlezte dovnitř a zazvoňte u dveří(tady je zajímavé sledovat,kolikrát během toho stihne Max tašku položit,zvednout,položit a zvednout,zřejmě jeden z lidí,který neumějí dělat dvě věci najednou)Dejte holčičce leguána,dostanete od ní za to panenku,jděte k zavřenému hlídači-na mapě lokace hned vedle policie-a panenku mu ukažte.Hlídač si to jaksi špatně vyloží,ale to je jeho problém,náš ne,a vyklopí vám všechno,i to co neví.Dejte mu potom poznámkový blok,nakreslí vám tetování,které měl na sobě tajemný mnich.Odejděte po mapě k tetičce a napište Laře mail,vzápětí vám Lara zavolá,dá vám adresu knihovny,kde by vám mohli se symbolem pomoct.Automatcky se přesunete do nové lokace,z místa,kde stojíte vedle telefonního automatu,jděte dovnitř knihovny.Andre vás doprovází,vlezete do něčeho,o čem oba svorně pochybují,jestli to vlastně je knihovna,do toho na ně volá starý dědek(s kašlem,že se divím,že ještě žije),že je zavřeno-Lara má prostě dobré známosti.Promluvte si s dědkem za stolem,Max mu ukáže symboly,zná je,malý problém je jen v tom,že už neví přesně odkud,musel by si prostudovat jednu knihu,bohužel už neví její název.Max se samozřejmě nabídne,že mu knihu mezi regály najde,takže se odeberte směrem doleva do studovny,Andre se pohodlně usadí s knížkou,jo,brácha ten ví,jak člověka povzbudit.Než začnete lézt po regálech,posuňte se trochu doprava,na stole vedle globu leží katalog,s ním budete nalezené knihy porovnávat.No,mohlo být hůř,knih v katalogu moc není.Něco málo o žebřících a knihách-žebřík má ve své spodní části zarážku,aby se náhodou nerozjel,když jste na něm,takže,pokud chcete žebřík přemístit jinam,odjistíte nejdřív u země zarážku,potom žebřík přesunete,kam chcete a zarážku opět zasunete-pokud tak neučiníte,Andre vám oznámí,že si takhle rozbijete držku,a my přece nechceme,aby nám brácha říkal,kdy si můžem a kdy ne držku rozbít.Ručně stačí celý postup udělat jednou,při dalším posunování už bude Max automaticky žebřík zabezpečovat a odbezpečovat.Ohledně knih platí to,co jsem už psal,Max umí dělat jen jednu věc najednou,což se vztahuje i na knihy-pokud má sebranou jednu,nesebere druhou,dokud tu první nevrátí do regálu.Když nějakou knihu seberete,v inventáři na ní klikněte,otevře se a uvnitř uvidíte katalogové číslo,teoreticky byste měli s každou knihou zajít k registru,porovnat jí se záznamem v katalogu,ale prozradím vám,že hledáte knihu Societas Scania – C4423- 211.Až jí najdete,měla by se vyskytovat v zadní části regálů s knihami,porovnejte jí s názvem v katalogu,Max oznámí,že to je ta pravá a měl by jí odnést knihovníkovi-takže tak i učiníme.Knihovník potřebuje čas a klid,takže Max asi jde na pivo a my se mezitím přestěhujeme za Larou.LaraPodívejte se do počítače,v databázi máte nové odkazy ohledně knihy Pandora-nic se o nínenašlo.V inventáři máte kromě mobilu kreditní kartu,taky dobrý,když nic nenajdeme,koupíme si sexy prádlo,šéf to možná ocení.Zavolejte Maxovi i Ostankovici,pak se seberte a jděte domů.Seberte knihu z knihovničky,přečtete si o Pandoře,dostanete záchvat inspirace,vraťte se přes mapu do kanceláře a v počítači si přečtěte v databázi nový odkaz.Pořád nic,jděte ven a po mapě do Muzea,na lavičce si popovídejte se starým dědou,Lara se pak automaticky vrátí do kanceláře.V databázi najdete nový odkaz,v kterém jsou tři jména,Abbey John,Diaz Aurelio a Meyer Helmut(ten vypadá jak Hitler,když si kvůli sázce oholil knírek),všechna tři jména proklikejte,ať o dotyčných zjistíte co nejvíce-nezapomeňte,že pokud je text delší než obrazovka,musíte si ho posunout.Až budete prohlížet údaje Diaze,najdete aktivní odkaz(musíte textem trochu popojet)“Hephaistos“,klikněte na něj,ať si ho můžete prostudovat.Vyjeďte z počítače a zavolejte Ostankovic,odcestujete do Portugalska za Diazem.Promluvte si s osobu na chodníku a uvědomíte si svou osudovou chybu-neumíte ani slovo portugalsky.No,jazykové bariéry se dají lámat všelijak,třeba basebalovou pálkou,ale než se uchýlíme k násilí,jděte doprava ke vchodu do domu,prohlédněte si poštovní schránky,najdete číslo Diazova bytu,zazvoňte na zvonek u vchodu.Nikdo doma,zazvoňte znova,Lara stiskne náhodný zvonek,doma sice někdo je,ale protože si nerozumíte,nemůžete požádat,ať vám otevře dveře.Zavolejte mobilem Diego Jimenez,naučí Laru,jak se portugalsky řekne „Otevři ty dveře,krávo,než je vyrazím“-no,tedy on jí to naučí slušně,Lara má štěstí,že jí nedělám tlumočníka já.(někteří nešťastníci dodnes vzpomínají,co se stalo,když použili formulaci,kterou jsem jim doporučil)Zazvoňte tedy znova u dveří,Lara pronese kouzelné Abrakadabra,nebo jak to bylo,problém je,že ženská v bytě na to něco odpoví,my nevíme co,a jsme tam,kde jsme byli.Takže takhle by to asi nešlo(tedy,teoreticky by to šlo,ale než by se ty dveře otevřely,obě účastnice by byly dávno po smrti),zavolejte ještě jednou Diego Jimenez a potom mobil přiložte ke zvonku.A je to,dveře jsou otevřené,vlezte dovnitř a prohlédněte si dveře vzadu u okna,souhlasí,patří Diazovi.Zaklepejte 2x na dveře,nikdo doma,prohlédněte si hasicí přístroj u dveří,je pevně připevněný,takže jděte ven před dům.Jděte směrem dozadu ke stanovišti taxíků,pokračujte po chodníku až k zavřené trafice,vedle stolku s novinami uvidíte v trávě bankovku,seberte jí.Přejděte na druhou stranu ulice,vidíte před sebou automat,klikněte na něj,prohlédněte si zboží,Lara vám všechno odrecituje i s kódem pro daný druh pochutiny.Tlačítko „2“ nefunguje,jinak nakupujte,co hrdlo ráčí,podstatné,abyste koupili bombón na špejli s kódem 135,po této obchodní transakci Lara s automatem skončí,dokonce nám zůstanou i nějaké drobné.(Pokud natypujete kód,který Lara nechce,musíte ho červeným tlačítkem vynulovat a zvolit nějaký jiný)Vyzbrojeni sladkostmi a dobrou náladou pokračujte dozadu za automat na staveniště.Podívejte se do dřevěné boudy,Lara z ní sebere kleště,koukněte se nad boudu na číslo místní taxislužby,pak na plakát s číslem použijte mobil,číslo se vám uloží do paměti.Jděte do zadní části stavby,klikněte na rádio,v přiblížení pohýbejte anténou i ovladačem frekvencí,nakonec se dělník zvedne a rádio spadne na zem.Seberte rádio,v inventáři si ho natočte zadní stranou dopředu,v levé spodní části otevřete kryt pro baterie a pomocí mince baterie vytáhněte.Klikněte na zelený kompresor,dělník něco říká,sice nikdo nevíme,co,ale osobně mi to vyznělo tak,že být Larou,dám mu facku,aby se příště k dámě choval slušně.Ale co se budu angažovat,o mou čest nejde,takže se podíváme,co útroby kompresoru skrývají-vidíte jeden hlavní spínač a pod ním tři tlačítka.Když hlavní spínač stisknete,motor se sice rozeběhne,ala za chvíli spínač vypadne a je po legraci.Strčte do spínače špejli od bombónu,chvíli tam drží ale pak vypadne.Seberte jí(můžete pro velký úspěch opakovat několikrát) a proveďte akci naopak-nejdřív zapněte spínač,a potom rychle,než vypadne,do něj strčte špejli.Spínač spíná,stěrače stírají,ještě poklikejte na spodní tři červená tlačítka,nakonec se všechno rozjede jak má,a dělník začne ničit životní prostředí sbíječkou.Vraťte se k Diazovu bytu,kleštěmi uvolněte hasicí přístroj a pokuste se přístroj sebrat,abyste s ním vyrazili dveře.Nesetká se to s kladným ohlasem sousedů,z vedlejšího bytu se ozve Merda plus delší věta ve stejném duchu,zjevně se vaše počínání někomu nelíbí.Takže budeme potřebovat dobré načasování.Poslouchejte,v jakých intervalech sbíječka sbíjí,a kdy je pro změnu ticho.Počkejte si na okamžik,kdy se začne sbíjet,chyťte hasicí přístroj a probourejte se do Diazova bytu.Uvnitř tma jako když se zhasne světlo,do toho zvoní mobil-volá Phillip.buďte na něj pozitivní,to nikdy neuškodí,až skončí,rozhlédněte se kolem.Vpravo od dveří,kterými jste přišli,je vypínač,rozsviťte si,vpravo od vypínače je WC a napravo od něj vypínač od WC.Nevšímejte si toho,že po celém bytě bzučí mouchy jak na týden staré mrtvole,zhluboka se nadechněte a koukněte na WC-předtím si rozsviťte.Najdete tuto útulnou místnost polepenou samými plakáty jakési LIV SANTI,kupodivu je na všech oblečená.Vraťte se do místnosti,několikrát klikněte pravou myší na koberec u dveří,najdete schovaný klíček.Otevřete šuple pod zabedněným oknem,všimněte si,že Diaz v něm má papírek na převod římských čísel,bude se nám to hodit,potom šuplíkem otáčejte,až najdete kapesní kalkulačku,seberte jí.V inventáři si jí otočte dozadu,otevřete kryt,dejte dovnitř baterie,potom kalkulačku natočte na bok a zapněte jí.Teď můžete vesele počítat,whoops,nemůžete,vypadá to,že fungují jen číslice a „=“,to spíš vypadá,že se pomocí kalkulačky a kódu,který by se do ní zadal,kdybychom ho znali,něco mohlo otevřít nebo zavřít,objednat pizzu,možností je tolik,kolik čísel můžeme na kalkulačce zadat,tj. skoro nekonečně.Přátelé,nerad se chlubím,ale na následující pasáž jsem opravdu pyšný,protože mozek zapínám jen sporadicky(přirozená lenost),takže podobné hlavolamy,když to jde,řeším kladivem,to znamená pokus-omyl.Když jsem si uvědomil,že trefit náhodně správné číslo je rovno zázraku,v první chvíli jsem hru odložil.V druhé chvíli jsem jí opět rozjel,po vyzkoušení několika náhodných čísel jsem dospěl k závěru,že pokud chci hru dohrát,budu muset zase jednou za čas mozek trochu zaměstnat.Takže,co víme?Chlap má v šupleti papír s římskými číslicemi a na záchodě plakát s jistou Santi,o které Lara tvrdí,že se jmenuje LIV-tedy,převedeno do našich čísel 50,1,5.Dále,když se podíváme do knihovny,což jsme zatím neučinili,najdeme tam knihy,které mají v názvu číslice,a u každé knihy je připsané nějaké číslo navíc.Vrhneme se tedy do knihovny,najděte knihu,která má v názvu 50(L),je u ní připsaná číslice 7.U knihy s 1(I) je to číslice 1 a konečně u knihy s 5(V) v názvu je připsaná 3.LIV=713.Natypujte na kalkulačce 713,zmáčkněte „=“,zdá se,že to nebyl promarněný čas.Jděte k regálu s knihami,klikněte na něj,Lara ho odsune a dostane se do tajné místnosti.*Než do tajných dveří vlezete,je tady ještě jedna nedořešená věc,která mi při prvním hraní unikla-dopis ve schránce,sice s příběhem moc nemá společného,ale ať to máme komplet všechno.Takže,než otevřete tajné dveře,prohlédněte si knihovnu,v pravé části je album se známkami.Listujte albem,na jedné stránce najdete pinzetu,seberte jí a jděte před dům ke schránkám na dopisy.Pokuste se pinzetou dopis vytáhnout,Lara nechce,dokud se v okolí bude motat chlápek s cedulí,takže se ho budem muset nějak zbavit.Pistoli ještě nemáme,bohužel,takže vytáhněte z inventáře drobné,co vám zůstaly z automatu a nabídněte je chlápkovi,ten opustí scénu,možná se neurazil,jak soudí Lara,ale šel drobné propít-alespoň já se k této variantě přikláním.Takže teď,když vás nikdo nepozoruje,pinzetou dopis ze schránky vytáhněte a přečtěte si ho,je od agenta LIV a doporučuje Diazovi,aby LIV nechal na pokoji,nebo se nedožije rána..jako by se už stalo.* Seberte se stolu zásobník s náboji,vpravo od dveří,kterými jste přišli,najdete zamknutou zásuvku,použijte na ní nalezený klíč,zatímco se Lara v šupleti přehrabuje,přijde mnich,přetáhne Laru přez hlavu,rozbije světlo a odejde-tajné dveře za sebou zavře.A je vymalováno.Podívejte se na zablokovaný vchod,Lara si k tomu svítí mobilem,rukama ho neotevřeme,leda že by se Lara přetransformovala v King Konga,podívejte se do skříně pravo u dveří,Lara jí nejdřív prozkoumá se svítícím mobilem,nakonec uvnitř najdete pistoli.V inventáři zasuňte do pistole zásobník,až nám začne docházet vzduch,zkrátíme si čekání.Zatím ale nepropadejte panice,podívejte se na přístroj ve spodní části obrazovky,otočte si ho dozadu,zkuste odstranit kryt,nejde to,použijte tedy minci z inventáře.Z otevřeného otvoru seberte nádobu s plynem a zastrčte jí do zablokovaných dveří.Pokuste se do kapsle s plynem střelit,Lara usoudí,že exploze by mohla být dost velká,tak klikněte na skříň s šupletem,Lara jí přisune ke dveřím.Vystřelte pistolí na nádobu s plynem,dojde k efektní explozi,Lara vyběhne před dům a ve spodní části obrazovky máte červenou čáru,kolik vám zbývá času,abyste zmizeli,než přijede místní policie.Z mobilu zavolejte na taxi službu a Lara odjede-pokud jste číslo do mobilu neuložili,máte pořád čas to napravit,když Lara včas neodjede,sice se ve hře pokračuje normálně dál,ale mám tušení,že to bude mít vliv na zakončení hry-zlí jazykové tvrdí,jak jsem si někde přečetl,že zakončení může být až osm,ale i kdyby si v jednom z nich Lara sundala blůzku,nedonutí mě to,abych různá zakončení zkoušel.Jak to dopadne,tak to dopadne.. MaxZatímco Max čeká,až astmatický knihovník na něco přijde,volá Lara,nato vyběhne z knihovny Andre,že se knihovníkovi stala nehoda.Klikněte na telefonní budku,uvnitř odsuňte plastikový kelímek,najdete na skle číslo záchranky,klikněte na číslo a Max zavolá pomoc.LaraAž si Lara promluví s Ostankovic,jděte po mapě do Interpolu,venku si promluvte s Damien a jeďte výtahem do kanceláře.Lara zvedne telefon,Muriel odpovězte,co chcete,třeba otazník,sedněte k počítači a přečtěte si poštu došlou.Napište mail Charlotte Renier,jak se Lara zvedne od počítače,volá Jennings,odpovězte něco,chvilku buď čekejte,nebo se projděte po kanceláři,mobil oznámí,že máte novou poštu.Klikněte v mailu na odkaz Sebastien Garnott,v databázi si přečtěte jeho klapku-548,jděte k telefonu,vytočte 548 a po krátkém hovoru odjedete do Skotska.Skončíte před zavřenou bránou do sídla,před bránou kamera a my se nějak potřebujeme dostat dovnitř.Prohlédněte si mosaznou tabulku u brány,jste na správné adrese,Teahan tady bydlí,vlevo od brány seberte kámen,prohlédněte si rostlinu,která se plazí po zdi,pak na ní 2x klikněte,seberete šlahoun rostliny.Použijte šlahoun na kameru vpravo od brány,Lara jí pomocí šlahounu zabezpečí,aby nesnímala prostor brány,pak už můžete v klidu přelézt zeď vlevo od brány.Podívejte se na dveře vlevo,zkuste pohnout klikou,neotevřou se,prohlédněte si taky okno do sklepa.Klikněte na okap,Lara se po něm pokusí vyšplhat,ale jen se jí podaří chátrající okapovou rouru odtrhnout od zdi.Seberte pod okapovou rourou kus plechu,který tam vaší zásluhou spadnul,vraťte se přez zeď před bránu,položte kus plechu na velký kámen vpravo od brány,a menším kamenem,který máte v inventáři,do něj chvilku mlaťte.Seberte pak z kamene dva plechové kousky,který jste vyrobili,vylezte opět přez zeď a jděte ke dveřím vlevo.V přiblížení do zámku dveří strčte dva kousky plechu,poslouží jako paklíče.Klikněte na jeden z nich,myslím,že je jedno,na který,objeví se u něj zelené kolečko(obrázek Paklíč),pohybujte myší chvíli ze strany na stranu,až Lara oznámí.že je na správném místě,klikněte na druhý kus plechu/paklíče a opět s ním pomocí myši chvilku vrťte sem a tam.Může se stát,že vám během hýbání s druhým kusem paklíče vypadne ze zámku ten první kus,v tom případě ho musíte opět pomocí hýbání sem a tam usadit.Nakonec Lara oznámí,že je to hotovo,automaticky vleze do otevřených dveří,uvnitř sebere šroubovák a kapesní nůž.Jděte opět přez zeď k bráně,šroubovákem oddělejte mosaznou cedulku,automaticky vám hupsne do inventáře.Opět přez zeď dovnitř,mosaznou cedulku použijte na sklepní okno.Vlezte otevřeným oknem dovnitř,klikněte na paletu pod oknem,Lara jí postaví ke zdi,aby se lépe skrz okno v případě nutnosti utíkalo ven.Klikněte na bednu na stole u okna,Lara z ní sebere kus hadru.Prohlédněte si dveře v zadní části sklepa,zkuste otevřít,nejde to.Rozsviťte si světlo vypínačem těsně u dveří,dveře pod světlem znova důkladně prozkoumejte,Lara najde drát,který ke dveřím vede.Aha,tak takhle to je,no,žádný problém pro zkušeného zloděje.Prohlédněte si rozvodnou skříň vepředu napravo od okna,zkuste jí otevřít,je k tomu zapotřebí speciální klíč.Tak speciální,jo?dobře,seberte z inventáře šroubovák a speciálně tvrdě ho zaražte do boku rozvodné skříně.Bohužel někdo zvoní venku u brány,takže zbytek akce máme prozatím přerušen.Vidíte pošťáka,jak do brány strká balíček a odjíždí zas pryč,vylezte tedy ven ze sklepa a jděte přez zeď k bráně podívat se,jestli nám dovezli pizzu,nebo něco jiného.Seberte balíček zastrčený v bráně,v inventáři si ho prohlédněte,otočte ho a na zadní straně prokoumejte vypoukliny na balíčku.Pomocí kapesního nože zadní stranu balíčku vyřízněte a hele,uvnitř je bomba-Teahan zřejmě v některých uměleckých kruzích není oblíbený.Prozkoumejte bombu a vytáhněte z ní dráty,potom seberte kovovou krabičku vpravo od plastiku.Krabičku otevřete,uvnitř najdete lístek se vzkazem-divný způsob doručování,no,ale jsme ve Skotsku,jiný kraj,jiný mrav.Vraťte se po zdi do sklepa a budeme pokračovat v rozdělané práci.Seberte kámen z inventáře a uhoďte s ním do šroubováku,rozvodná skříňka se otevře-říkal tady někdo něco o speciálním klíči?Prozkoumejte vnitřek skříně,(obrázek rozvodna),vlevo vidíte nákres,co které dráty ovládají,světlo vlevo a dveře vpravo,pak vidíte čtyři dráty a hlavní spínač.Vypněte hlavní spínač,z inventáře seberte kapesní nůž a nařízněte všechny čtyři dráty.Seberte z inventáře jeden drát od bomby,spojte s ním první a třetí drát ve skříni,druhým drátem spojte druhý a čtvrtý drát ve skříni,pak zapněte spínač.Pokud jste světlo u dveří nezhasli,dveře se automaticky otevřou,pokud jste u dveří předtím zhasli,musíte vypínačem u dveří otočit.No,a pokud se ani teď nic nestane,dráty znova pomocí nože odstraňte a zkuste to znova.Vlezte do otevřených dveří,vevnitř všude bordel a na zemi mrtvola.To dělá asi ten bohémský život,člověk si večer lehne na zem a ráno zjistí,že už umřel,prohlédněte si mrtvolu,potom PDA na stole,vytáhněte z inventáře kus hadru a PDA s ním seberte,nechceme na něm přece nechat svoje otisky.V inventáři použijte ještě jednou hadr na PDA a v takto obaleném PDA si můžete přečíst zprávu na displeji.Potom PDA vraťte na stůl,pokud jste se ho náhodou dotýkali,použijte na něj hadr,Lara setře otisky.Prohlédněte si ještě monitory na stole,DVD rekorder a jděte směrem doleva,narazíte na dveře někam dál.Když se na monitory nepodíváte,Lara do dveří nechce,protože nemá zbraň,ale jak na monitoru vidí krev,vlítne do té místnosti jak namydlený blesk-inu ženská.V druhé místnosti najde Diaze kdesi na pokraji smrti a šílenství,dost těžko posoudit,k čemu má blíž.Uvidíte skrz jeho vzpomínky zajímavou scénu,jak si na důkaz toho,že nic neviděl,sám vypíchne oko,(o jistém svémnejmenovaném kamarádovi jsem si myslel,že má obzvláště vyvinutý přesvědčovací dar,dokáže ze mne vytáhnout poslední stovku s tím,že mi jí druhý den vrátí-že už jí nikdy pak neuvidím,asi nemusím říkat-ale jak vidím,má se ještě hodně co učit,aby dosáhnul dokonalosti)až přestane mluvit a padne na zem,odejděte ven(divné je,že Lara odmítá hadrem otřít vypínač u dveří,na který sahala),až přelezete zeď,Lara zavolá Ostankovic a informuje ho o epidemii úmrtí.Pak odjíždí pryč,zase jedna nevydařená dovolená ve Skotsku.MaxAž odvezou tělo knihovníka,Max se vrátí do knihovny zjistit,jestli knihovník stihnul na něco zajímavého přijít.Klikněte na poznámky na stole,Max si je prostuduje,až skončí,prohlédněte si v inventáři poznámky taky.Přečtěte si na všech listech bloku všechny psané poznámky,listy otáčejte až k poslednímu.Zavolejte mobilem Ostankovic,že další stopa vede do Finska,nezdá se,že by z toho byl nějak nadšený,možná mu seškrtali rozpočet.Vylezte před knihovnu,Andre je pryč,zřejmě šel na pivo,to v ledničce u tetičky už asi došlo,vydejte se na policii,pokuste se Ostankovic přemluvit,ať vám vydá váš pas,ale Ostankovici se zřejmě koncepce finských mnichů s hebrejským tetováním nezdá natolik šílená,aby vás za nimi pustil.(Na obranu Ostankovice-finský mnich s hebrejským tetováním je fakt poněkud nepřesvědčivý,pokud by Max zjistil,že mnichové mají ještě ke všemu modrou kůži a uprostřed čela anténku,asi bych mu papíry dal..na hlavu)Odejděte ven,čas se trochu posune,Max debatuje s Andre,ten se rozhodne,že se vypraví do Finska napřed,a Max,až sežene nějaký pas,přijede za ním.Zkuste zavolat Laře,nebere to,budeme jí muset napsat líbesbríf.Odcestujte po mapě k tetičce,ta vás odchytí hned u dveří a podrobí výslechu druhého stupně(třetí stupeň údajně používá jen zřídka,vytahuje si při něm zubní protézu a nabízí jí vyslýchanému),odpovězte jí něco,třeba otazník,to je nejjistější,odpovídat na otázku otázkou.Přečtěte si o počítač opřený vzkaz,Andre už odcestoval do Finska,pak napište Laře mail,pochodujte si na chvilku po pokoji,až zazvoní mobil,volá Lara.Dostanete od ní tip na výrobnu falešných papírů,vytáhněte z inventáře staré noviny,které taháme někdy od začátku hry-pokud je nemáte,leží na lavičce před vchodem na policii-nalistujte si je na poslední stranu,šipkou si je otočte na zadní list a pravoumyší si přečtěte inzertní stránku.Odcestujte ke knihovně,na rohu budovy si prohlédněte vývěsku se vzkazy.Ten,který hledáme,je překrytý novějšími vzkazy,takže přečtěte-pravou myší,co se přečíst dá,levou myší odsunujte papírky,které se posunout dají,průběžně si čtěte odkryté zprávy,nakonec narazíte na tu,kterou hledáte,měla by být rovnou uprostřed vývěsky.(obrázek vývěska)Odcestujte po mapě do Makarov,jděte do báru,promluvte si s majitelkou Svetlanou,použijte v hovoru otazník,dozvíte se,že budete muset kromě peněz donést i svou fotku.Odcestujte po mapě do Ermitage,jděte dovnitř,uvidíte turistu,jak si fotí nějakou vázu(musí to být buďto fanatik nebo mizerný fotič,když fotí pořád dokola jedno a to samé)Nyní si budete muset akci dobře načasovat,chvíli předtím,než začne turista fotit,klikněte na vázu,Max před ní vleze,turista ho vyfotí místo vázy a fotku pak hodí do koše.Zřejmě budete muset párkrát opakovat,než se trefíte do toho správného momentu-že jste se trefili poznáte tak,že naběhne videosekvence,jak turista fotí Maxe.(obrázek Fotka)Seberte fotku z koše s červeným víkem po pravé straně a jděte do Makarov za Svetlanou.Předejte jí fotku,dostanete doklady a odcestujete mezi mnichy,brr,hrozná představa i kdyby byli mírumilovný.Po příjezdu vás přivítá postarší mnich,Andre už dorazil v pořádku před vámi.Všimněte si jakéhosi oltáře ve skále po pravé straně,vraťte se o jednu obrazovku zpět,vidíte klášter v celé jeho kráse,a než něco podnikneme,trochu místopisu,ať víte ,kde co je.Po mostě doprava se dostanete zpět k autu,směrem doleva se vrátíte k lesnímu oltáři,po schodech směrem od vás nahoru dorazíte do kláštera.Vyjděte po schodech,ocitnete se na malém nádvoří se dvěma budovami,v ténapravo je jídelna,v budově nalevo máte svůj pokoj.Jděte k budově vlevo,ocitnete se před dveřmi do svého pokoje,cestou směrem dozadu byste dorazili na zahradu.Takže to základní už víte,vlezte do svého pokoje,podíváme se,co tady máme.Vpravo od dveří je umyvadlo,toho času prázdné,na zdi u umyvadla je zrcadlo,v popředí po pravé straně máte postel.Zatím do ní nelezte,zaprvé není s kým a zadruhé je ještě brzo,prohlédněte si stůl po levé straně,je na něm kalamář,ten se sebrat nedá,sirky,ty si vezměte,a konev na vodu-ta se sice sebrat dá,ale zatím jí nechte,kde je,jinak s ní budete pochodovat po pokoji.Prohlédněte si kamna vlevo u dveří,otevřete na nich dvířka,do kterých se strká dřevo na topení,pod dvířky vysuňte popelník.Vlevo od kamen seberte několik kusů dřeva,hoďte je otevřenými dvířky do kamen,sirkami dřevo zapalte a vrchní dvířka zavřete-popelník nechte vysunutý,jinak vám oheň zhasne,jestli nevěříte,klidně si to vyzkoušejte.Tak,a než se nám byteček zahřeje,zajdeme si pro vodu,seberte se stolu konvici a vypochodujte s ní ven ze dveří.Jděte dozadu na zahradu,promluvte si s bratrem(teda ne s vaším,ale duchovním),který si na zahrádce kope hrob,nebo něco podobného.Je dost nemluvný,ale přiběhne opat,tak si s ním chvíli povídejte,potom naberte do konvice vodu z fontány,všimněte si,že doprava za fontánou vede cesta ke kryptě-jestli chcete,můžete se ke kryptě hned i podívat,ale nic zajímavého zatím nenajdete,a vraťte se s konvicí do své cely.Klikněte na kamna,na jejich vrchní část položte konvici s vodou,Max si po tomhle nadlidském výkonu půjde lehnout.Až se vzbudíte,zdá se,že voda už bude teplá(nebo ještě),zkuste konvici sebrat,ouch,konvice je horká,musíme najít něco,do čeho jí uchopíme.Jděte ven,po nádvoří jděte do jídelny,můžete si promluvit s mnichem u stolu,ale zatím od něj nic nepotřebujeme,tak proč být zbytečně zdvořilí,koukněte se ke krbu a seberte kus hnědé látky,který tam visí.Vraťte se do své cely,hadrem z inventáře uchopte konvici,přejděte k umyvadlu a vodu z konvice do něj nalejte.Jak se z umyvadla vyvalí pára,zrcadlo se zamlží a Max na něm najde napsaný tajný vzkaz,zajímavé-mnohem zajímavější pro mne bylo,že ten vzkaz se na zrcadle drží pořád,zajímalo by mě,jakou technikou ho někdo vytvořil,a taky,jak se bude Max holit,když na sebe neuvidí.Vyjděte ven až před klášter,jděte doleva k lesnímu oltáři,po přiblížení vidíte uvnitř nějakou sošku a vespod svíčky.Zapalte svíčky sirkami,prohlédněte si sošku,po bližším ohledání Max zjistí,že pořád nic nevidí,potřeboval by si ornamenty nějak přiblížit.Vraťte se do kláštera,jděte do jídelny,tam už na vás na stole čeká cosi zeleného v misce,Max to kupodivu sní.Až si venku promluví s Andre,vraťte se do jídelny,vidíte,že mnich používá ke čtení lupu,promluvte si s ním a lupu od něj dostanete.Vraťte se k lesnímu oltáři-venku se stačil krásný západ slunce změnit v černou tmu,a použijte na oltář lupu.Některá místa pod lupou,jak s ní budete jezdit po sošce,jsou aktivní,můžete si přečíst všechno,zaměřte svou pozornost ale především na levou vrchní část sochy,najdete na ní pod lupou dobře viditelný prst(obrázek prst) ukazující směrem dolů,když ho prostudujete,Max pronese Heureka,lupa zmizí a když na prst kliknete ještě jednou,najdete papír se vzkazem, v inventáři si ho přečtěte.Vraťte se do kláštera,jděte na zahradu a pokračujte ke kryptě,krypta je otevřená,vlezte dovnitř.Až vás tajemný hlas uvítá ve své říši(není mi jasné,jestli ho slyším jen já,všichni kromě Maxe nebo všichni společně s Maxem-pokud ho slyší,má dobré nervy,já bych se nejdřív leknul a pak sprostě nadával),vraťte se o obrazovku zpět a sejděte po schodech dolů mezi náhrobky.Nyní začne být situace celkem spletitá,snad se mi to podaří sepsat tak,aby to aspoň někdo pochopil.Náhrobků si zatím nevšímejte,pokračujte koridorem pořád dál,až po levé straně uvidíte výklenek s freskou.Prohlédněte si ji hezky zblízka,pak sjeďte očima i myší pod fresku,najdete pod ní nějaký znak,kliknutím si ho přibližte.(obrázek Znaky)Vidíte pět tlačítek,na každém jiný znak,když na jednotlivá tlačítka kliknete,dotyčné tlačítko se zamáčkne,když tak náhodně pomačkáte všech pět,pokud nemáte z pekla štěstí,tlačítka opět vyjedou do původní polohy.Nevím,co jste si z tohoto prvního setkání odnesli vy,já si odnes poznání,že ani tentokrát to metodou pokus-omyl nepůjde,pět znaků,to už je přece jen moc na kombinovaní,takže si budu muset alespoň jeden,dva znaky nějak eliminovat.Což se mi podařilo,důkazem je,že návod pokračuje dál.Takže opusťte prozatím fresku,jděte koridorem a prohlížejte si náhrobky-u každého najdete jeden znak,stejný jako na fresce a k tomu povídání.Až si přečtete několikrát“Zde leží…“zjistíte,že se zřejmě nebude jednat o konkrétní osoby,jména jsou totožná s těmi,která stačil napsat knihovník do poznámek.Otevřete si pro jistotu zápisník,nalistujte na poslední stranu,uprostřed stránky si přečtěte čtyři slova pod sebou,jistá podobnost tady je,s tím,že slova máte jen čtyři,náhrobků je pět,takže slovo,které je na náhrobku,a v zápisníku ne,bude slovo poslední i s odpovídajícím znakem.Moje srdce zaplesalo,jak jsem to rychle vyřešil,hnal jsem si to ke znakům u fresky a stisknul tlačítka podle toho,jak šly slova a jejich znaky za sebou.Nic.Zkusil jsem to tedy odzadu-taky nic.Pro jistotu jsem to vyzkoušel ještě několikrát,taková zdržovací taktika,protože už jsem věděl,co mne čeká-budu se muset opět zamyslet,tentokráte přímo hlavou.A dělat tuhle činnost už podruhý během jedné hry,to je,přátelé,o zdraví.Nicméně,nic jiného nezbývalo,pokud jsem hru nechtěl odložit.Až vám budu popisovat následující,mějte na paměti,že hru jsem hrál v němčině a za všechny ty roky jsem pořád zůstal u tří známých slov(vulgárních),na zbytek musím používat slovník.Když si nalistujete poslední stránku poznámek(tady je ve verzi,kterou mám,chyba,pokud jednou zápisník studujete,pak ho vrátíte do inventáře a po nějaké době opět čtete,zůstane otevřený sice na straně,kterou jste četli jako poslední,ale text k tomu je ze strany první.Pokud k tomu dojde,zápisník nalistujte na první stranu a pak opět na stranu,kterou chcete číst).No,takže když si nalistujete poslední stranu,pod čtyřmi slovy je nějaký text,který se zjevně vztahuje ke slovům nad ním,mě se z toho podařilo pochopit smysl posledních dvou vět,měl jsem tedy poslední dva znaky-kříž a přesýpací hodiny.Zbytek už jsem zjistil populární metodou pokus omyl.Nebudu vám radši psát názvy ostatních symbolů,mohlo by dojít ke zmatení jazyků jako kdysi v Babylónu,dohodneme se raději na tom,že na fresce jsou ve vrchní řadě tři symboly,odleva doprava 1,2,3,a ve spodní řádě jsou znaky dva,opět odleva 4,5.Fajn,když jme si ujasnili pojmy a průjmy,v přiblížení stiskněte postupně symboly 5,2 3,1,4/nebo je stiskněte v pořadí,jak jsem to zakreslil na obrázku(obrázek Pořadí znaků)Otevřou se tajné dveře a Max vstoupí do tajné místnosti(jak taky jinak,za tajnými dveřmi těžko najdete veřejné toalety)Jděte ke stolu,rozsviťte na něm lampu,ať něco vidíte a prohlédněte si obrazy kolem sebe,většinou se jedná o originály z Ermitage.V pravém dolním rohu obrazovky si zblízka prohlédněte bednu a přepravní lístek na ní,klikněte na obraz na pravé straně místnosti,kousek za bednou,za obrazem najdete trezor,jenže,jak už to bývá,nejde otevřít.Takže,pokud jste si prohlédli všechny obrazy rozvěšené po stěnách-nutné pro další pokračování,koukněte ještě na zapnutý notebook na stole,pak zhasněte lampu,nikdo nemusí vědět,že jste tady byli a odejděte ven z krypty.Vraťte se do své cely,seberte svůj poznámkový blok,klikněte s ním na kalamář na stole,Max napíše zprávu-pokud ne,tak jste si v kryptě pořádně všechno neprohlédli.Vyjděte venpřed klášter,jděte doleva k lesnímu oltáři a napsanou zprávu do něj vložte.Max se vrátí do své cely a jde spát.Až ráno Max vyleze ven a promluví si s Andre,jděte k lesnímu oltáři,hrábněte do něj a najdete další vzkaz,přečtěte si ho,náš neznámý dobrodinec chce,aby Max vyřadil alarm-si to udělej sám,chytrolíne,radit dokáže každej.Jděte tedy zpět do kláštera,přes zahradu ke kryptě a vidíte,že před kryptou sedí mnich.Protože nevypadá na to,že by dobrovolně odešel,budeme na něj muset jinak.Ještě si všimněte klíče na lavičce vedle mnicha,vzadu hromady sena,v jejím pravém rohu je krabice s nářadím,a vraťte se do zahrady.Podívejte se na dřevo opřené o zeď,to by mě zajímalo,jak velký by to byl rachot,kdyby najednou spadlo.Není nad to,uvést teorii do praxe,strčte do dřeva,to se zřítí k zemi,opat opustí své místo na lavičce,sice vám vynadá,ale jak si hořekuje nad spadlou hromadou,Max se v klidu dostane ke hrobce.V pravém rohu hromady sena seberte bednu s nářadím,vytáhněte z ní kladivo a kleště,bednu otočte,otevřete její dva šuplíky a prohlédněte si jejich obsah.S pravým šuplíkem otevřeným natočte bednu tak,abyste viděli uzávěr krabičky v šuplíku,klikněte na něj,potom odklopte víko krabičky a seberte z ní hřebíky.Pak z lavičky seberte svazek klíčů a vlezte do krypty.Jděte k fresce,stiskněte tlačítko,dveře se otevřou už automaticky,uvnitř tajné místnosti jděte k obrazu,za kterým je trezor,obraz odklopte,na trezor použijte opatovy klíče a v otevřením trezoru stiskněte tlačítko.Nyní přeneste svou pozornost na bednu v pravém rohu,po přiblížení vidíte,že v rozích jsou hřebíky,pomocí kleští je vytáhněte,celkem čtyři,a odklopte víko.Uvnitř najdete nějaké sošky,vylezte z bedny,klikněte na jeden obraz ve spodní části obrazovky,Max obrazy naskládá do bedny.Víkem opět bednu přiklopte,vytáhněte z inventáře hřebíky,použijte je na bednu,4x,Max víko opět zatluče.Klikněte na notebook,Max napíše zprávu Ostankovici,vyjděte ven z krypty,klíče položte zpátky na lavičku-a opat se vrátí.Max se přestěhuje do jídelny,u opět zelené tekutiny v talíři chvíli diskutujte,odpovězte něco,po večeři vidíte,jak bednu z krypty odnášejí z kláštera.Super,teď ještě nějak ven propašovat nás,doufám,že to nebude taky v bedně.Jděte před klášter a doprava k autu,kolem auta chodí mnich s velkou holí a vypadá to,že s ní umí dobře zacházet.Takže po dobrém to opět nepůjde,ale snaha byla,takže za následující události opravdu neneseme zodpovědnost my.Jděte ke kryptě,pamatujete tu velkou hromadu sena?Fajn,tak jděte k ní a sirkami jí podpalte,klášter začne hořet,Max prchá k autu,narazí na bezvědomého mnicha,ale Andre nikde.Max odlétá,v následujících záběrech můžeme vidět,že Andre zůstal v klášteře,zřejmě se přidal na druhou stranu a Maxovi už totálně vyhořelo vedení-musím uznat,že se svými stálými vizemi vydržel celkem dlouho,čekal jsem,že se zblázní mnohem dřív.LaraPo rozhovoru s tetičkou odejděte,automaticky se ocitnete před sanatoriem.Prohlédněte si auto,dozvíte se z něj jméno lékaře,Petrov,pro hru důležité.Jděte k bráně,zazvoňte a začne jedna z nervy drásajících debat.Z nabídky pozitivní,negativní musíte několikrát vybírat,až se nakonec strefíte a sestra vám otevře bránu.Odpovědi jsou:Pozitivní,Negativní,Pozitivní(poslední pozitivní funguje jen za předpokladu,že po prohlídce auta znáte jméno doktor Petrov)Zatímco si Lara povídá s doktorem,můžeme sledovat,jak se Max spokojeně kolébá na posteli a potom si chvilku povídá s Andre,je to s ním opravdu vážné.Kromě jiného se dozví,že Andre je dávno mrtvý a je teď anděl smrti,Charón.No,proč ne,někdo tu funkci zastávat musí.Něco na tom bude,když si to tak zpětně promítnu,Andre nikdy nemluvil s nikým jiným než s Maxem,a to ještě většinou o samotě.Zpět k Laře,pokuste se otevřít dveře do Maxovy cely,nejde to,promluvte si s doktorem-a víte co,už jsme prakticky na konci,tak si užijte trochu legrace s dialogy sami.Odpověďmi docílíte toho,že doktor vyzkouší dveře Maxovy cely(jak příhodné,klášterní celu vystřídal za celu v blázinci)a zjistí,že jsou zavřené,následnou debatou z něj Lara klíč od cely vymámí.Zkuste klíčem celu otevřít,taky to nejde,zkoušejte na doktora několik odpovědí,nakonec odejde,a přepneme se do Maxovy cely.MaxUložte si hru,hned uvidíte,proč.Rozbijte rukou zrcadlo vlevo,z umyvadla seberte střep-tady možná bude jedno ze zakončení,Max se podřízne,ale bohužel ne v mojí hře.Klikněte na židli,Max jí posune-a tady je chyba jak prase,poté,co jsme byli u zrcadla,není už vidět celá místnost a nenašel jsem způsob,jak se z výřezu cely vmanévrovat do pozice,abych celou místnost viděl,tedy mrtvý konec.(Hra se takhle zasekává jen za určitých nespecifikovaných okolností,když jsem celou hru rozjel podruhé,dotyčné místo jsem projel bez problémů)Pokud jste jeli podlé návodu,nahrejte poslední pozici,a než půjdeme blíž k zrcadlu,zařádíme si jinde.Klikněte na židli,Max jí posune pod žárovku na stropě,klikněte na drát s žárovkou-pravděpodobně další zakončení,Max se oběsí,ale opět bohužel ne v mojí hře,žídle se pod Maxem rozpadne o on spadne na zem.Seberte se země nohu od židle,teď můžete rozbít zrcadlo a sebrat střep,potom klikněte na mříže v okně vpravo,pokud máte v ruce nohu od židle,Max s ní rovnou mříž vylomí-pokud jste nohu nesebrali,můžete jí pořád i po akci se zrcadlem najít v dolním okraji obrazovky.Max se chystá vyskočit z okna,a my se přepínáme na Laru.Klikněte na sekeru v pravém rohu chodby,Lara vylomí dveře cely,okamžik před tím,než Max stačí vypadnout z okna,ho zachytí,no,a jestli neumřeli,tak jednou je to rozhodně čeká.Jako další zakončení,ale to jsou všechno jen spekulace z mojí strany,předpokládám,že Max stačí z okna vypadnout,vypadnou z okna oba,případně Max zůstane v okně a Lara z něj vypadne.Ještě mě napadá,že by ho mohla zabít tou sekerou,ale to bych byl asi příliš optimistický.Místa,kde se během hry scénář dělí,dost těžko vysledovat,předpokládám,že půjde vždy o úseky,kde něco můžete,ale nemusíte udělat-správné označení rozdílů na obrazech,útěk z Portugalska,než přijede policie,zanechání otisků ve Skotsku,etc.Na to,abych všechna dělení hledal a zkoušel,co to udělá,se mám příliš moc rád..:-)Poznámka-Protože se u mne čas od času jisté sklony k masochismu projevují/nejradši mám tatarský biftek/,vyzkoušel jsem v místech,která jsem pokládal za klíčová,dělat všechno špatně,jediným výsledkem bylo,že Max z okna vypadnul,dosti chabá satisfakce.M_KNitram-poznámkaVšimnul jsem si, že různé konce nejsou jen z hlediska Maxe, ale i Lary. Můj konec byl sice takový, že Max skočil, ale Laru tři týdny potom povýšili. Kromě již zmiňovaného setření otisků prstů z PDA si myslím, že na to má vliv určení pravosti padělků hned na začátku hry (jak Lara dělá křížky fixem), tady je proto můj příspěvek, zaškrtal jsem 4 rozdíly/viz obrázek/
Uložené pozice-do německé verzeUložené pozice-do české verzeČeštinaDemoRecenzeVideoukázkaObal na cd(dvd)
Super návod ... i když je tato adventura poměrně lehká, ve dvou případech jsem se sem musel podívat i když jsem pak zjistil, jakej jsem mamlas a mohl jsem na to přijít sám :)
Zajímaly by mě ty ostatní konce ... aspoň jako videjka, pač hrát se mi to znovu taky nechce :)
u mna Lara prisla vcas a zachranila Maxa .... sice ju nepovysili na zaklade odporucania, ale ak bude pracovat nadalej tak usilovne nie je to vylucene...
Max zacal malovat tentoraz uz pod svojim menom a jeho najlepsie dielo este nikomu neukazal snazi sa na nom zobrait cloveka ku ktoremu citi nieco naozaj hlboke a zmyslupne
navod je super pomohol.....
Dakujem
No tak teď jsem právě dohrála memento - Max mi vyskočil z okna - no když je blbej tak ho teda nebudu zachraňovat, ať si je v kómatu, když se mu to líbí - Lara čeká, jestli jí někdy v budoucnu povýšej - napoprvý to nevyšlo. Hra byla fain, ani jsem mockrát nemusela do návodu (ale když se člověk začte, je to fain).
Ten návod je naprosto úžasný. Použil jsem ho dvakrát a po odehrání jsem si ho pak přečetl........opravdu pecka. Dva dny jsem u toho seděl jako trotl a namáhal jsem zbytek šedé kůry mozkové co mám .Stará se kvůli tomu se mnou nebaví ,ale co aspon jsem měl na to božský klídek.
Jinak u mě konec je obdobný jako u všech.........přežili oba a jestli neumřeli ,tak ..........
jinak otisky na PDA jsem neutřel a pustilo mě to dál
zdravím .. ten návod mi hodně pomohl v krušných chvilkách .. a kolikrát jsem se i u toho návod pobavil .. jako třeba hlášky .. nelezte do postele neni s kým :-D .. opravdu tento návod je super .. díky midnightovi .. a moje verze končí tím že max chce skočit z okna ale Lara ho zachrání .. a pak jsou všichni v pořádku :) .. ještě jednou díky :)
Ještě abych doplnil k těm věcem, co se dají udělat jinak, tak já jsem nepřibil tu bednu hřebíkama (protože se mi nepodařilo otevřít tu krabičku) a přesto jsem mohl dál pokračovat, což bylo hodně divný. Nevim teda jestli to má nějaký efekt na závěřečný konec :)
Všimnul jsem si, že různé konce nejsou jen z hlediska Maxe, ale i Lary. Můj konec byl sice takový, že Max skočil, ale Laru tři týdny potom povýšili. Kromě již zmiňovaného setření otisků prstů z PDA si myslím, že na to má vliv určení pravosti padělků hned na začátku hry (jak Lara dělá křížky fixem), tady je proto můj příspěvek, zaškrtal jsem 4 rozdíly: http://www.ulozto.cz/5474823/rozdily.jpg
mne to skončilo tak, že nikto neskočil... ale inak hra super, len mi to pripadá ako lepší úvod do dvojky, také bombastické zakončenie ako napr. Polda 5 to nemalo a pointa mi prišla, že by mohla slúžiť ako krytie väčšej... proste z hrou som spokojný, ale mohla byť lepšia, chcem dvojku a návod je samozrejme skvelý
Dík
(Kamraz, 22. 7. 2009 13:53)